Q&A over de begonnen vuurwerkoverlast
Bert van Sas van GroenLinks stelde 4 schriftelijke vragen aan B&W over de volgens zijn fractie onacceptabele vuurwerkoverlast die nu al weer is begonnen.
Hieronder staan zijn raadsvragen (Question) voorafgegaan door zijn inleiding. Zodra we de antwoorden (Answer) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
In Helmond lijkt oudjaar nu al begonnen. In verschillende wijken is al weer sprake van ernstige vuurwerkoverlast. Op sommige plaatsen zijn de knallen zo heftig dat het wel oorlog lijkt. Schade aan publieke en private eigendommen is dan ook weer te verwachten. Daarnaast bereiken ons verschillende klachten van met name hondenbezitters die weer een aantal onleefbare maanden voor hun huisdier vrezen. De GroenLinks-fractie vindt deze langdurige vuurwerkoverlast onacceptabel.
Daarom hebben we de volgende vragen aan de burgemeester en wethouders:
- Is er al een app actief waar mensen vuurwerkoverlast kunnen melden?
- Wordt er weer tijdig publiciteit gegeven aan zo’n vuurwerk-meld-app?
- Is het college het met ons eens dat maandenlange vuurwerkoverlast onacceptabel is?
- Hoe gaat er actief gehandhaafd worden op illegaal afgestoken vuurwerk?
47 reacties:
Goed dat er wordt ingegrepen nu. Gisteravond was het niet normaal in Helmond Oost of daar ergens. Zeker 5 minuten vuurwerk. Zelf had ik er geen last van omdat ik het zag vanaf een flat in het centrum. Medelijden met de hondjes daar in die buurt.
Bedankt dat er iets aan gedaan gaat worden. De knallen zijn het ergst
Het is zo te horen in de Rijpel en/of Brouwhuis noord ook al nieuwjaar, ik weet niet welke kalender die malloten hanteren maar het klopt niet met de onze.
Handhaven is onmogelijk, straffen te licht en de pakkans nihil.
Illegaal is illegaal en dus niet legaal en dus moet de politie dit aanpakken.
Helaas denkt links Nederland en alle rechters hier anders over.
Dus is het hier onrustiger dan in Kabul.
Jammer dat mensen hondjes erbij halen.
Gewoon legaal vuurwerk toestaan voor twee weken rond oud en nieuw.
Ooohhh…. De hondjes.
De twee hondjes van ons hebben nergens last van maar ja wij zijn zelf dan ook niet bang van vuurwerk. Net zo als dat onze kinderen ook niet bang zijn van spinnen het is namelijk wat je ze aanleert.
Illegaal vuurwerk kan je niet verbieden het is namelijk al verboden.
Nou ja de eerste vraag kun je al achterwege laten …er bestaat een app , maar of daar ook iets gedaan wordt met je melding ?!
Als politieke partij ontkom je er niet aan om je punt te maken. En dat is is ook goed. Maar het is natuurlijk van de zotte dat er nog zoiets bestaat als ‘miljoenen in de lucht laten vliegen voor je plezier’ met een zeespiegel die alsmaar stijgt, met planten en dieren die onder onze ogen verdwijnen, met een toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen die met met de dag onzekerder wordt……Knap gedaan in amper 200 jaar.
Waarom stellen we geen voorbeeld en bannen we het vuurwerk in onze stad? Met twee wethouders GL moet dat toch lukken! Wanneer loop Helmond eens voorop?
Zondagmiddag was er bij Big Bazaar Veestraat Helmond ruim voldoende op voorraad.
Ouders kopen het gewoon voor hun kinderen van een jaar of 14.
Nu in de Rijpel alweer keiharde knallen. Het hele jaar door trouwens. Schaf dat maar gewoon helemaal af. Is niet meer van deze tijd. Slecht voor mens, dier en milieu.
@F. van der Zanden op woensdag 13 oktober 2021 om 16:46:
Helemaal mee eens !
Veel mensen hebben ook niet in de gaten dat de natuur al wraak aan het nemen is. Gelukkig heb ik geen kinderen.
@Andre op woensdag 13 oktober 2021 om 14:59:
Voordat je “links Nederland” weer de schuld gaat geven van alles wil ik je er even aan herinneren dat Nederland nog nooit een linkse regering heeft gehad.
Helmond-Noord, elke dag vuurwerk onder de Venus Brug (Piet van Bokhoven Pad) Het ziet er uit daar, niet te geloven. Elke dag harde knallen, ook in De Isodoor Opsomerstraat en omgeving. Nooit geen politie te zien. Diverse gasten gezien die van de zomer al zwaar vuurwerk aan het inladen waren daar op de pleintjes waar de garages staan. Ik wed om alles als daar echt iets fout zal gaan dat we een kleintje Enschede kunnen verwachten. Onbegrijpelijk dat het nog niet afgelopen is met die rotzooi. Vanaf begin September is het al aan de gang. Afschaffen, niemand is gebaat met die zware vuurwerkbommen in de wijk, zeker de dieren. Wanneer is dit gelazer onderhand afgelopen?????
@ F.v.d. Zanden
U krijgt van mij alle bijval. Helemaal juist. Ik wist voor mezelf al begin Jaren 90 dat ik met een HELDE verstand dat niet tussen m’n benen zit, nog steeds niet….dat er bij geen kinderen zouden komen. Als ik nu de aarde zie die in 75 jaar tijd door ‘mensen’ naar de klote is geholpen, Kijk nu eens om je heen, het narcisme,de agressie..de hele maatschappij. Echt niet. Het thema viurwerk en alles vernielen is aan de orde van de dag. Nergens wordt meer na gekeken. Het is voor mij onbegrijpelijk dat de gemeenten en deze regering de jaarlijkse schade die vuurwerk en dergelijke met zich mee brengt nog steeds tolereerd.
Meer actie en een minder afwachtende en terughoudende houding zou op zijn plaats zijn! Vuurwerk overlast was blijkbaar weer eens bij de Braak en Helmond Sport.
We hebben toch van die Boa’s die in verschillende wijken wonen in Helmond
Kunnen die hun boterhammen eens gaan verdienen konden ze ook tijdens de avondklok doen ze ook eens wat nuttigs
@Lenie Weijnen Stienen op woensdag 13 oktober 2021 om 19:32:
Klopt Lenie ik had Amy even laten plassen, toen ik de poort dicht deed een lichtflits en harde knal voelde gewoon de lucht verplaatsing.. dit is geen vuurwerk meer dit zijn gewoon bommen
Ja.. illegaal vuurwerk (uit polen) dat word hier niet verkocht bij de zoals hier boven geschreven big bazar hahah.. dus al zou het tot een verbod komen, dat lost helemaal niets op……
Alle tradities worden afgepakt.. Kerst mag geen kerst meer genoemd worden maar feest, sinterklaas & zwarte piet gezeik en vuurwerk op oud en nieuw moet ook weg.
Oja carnaval zal helemaal nooit meer gevierd worden want dan heerst de griepgolf en mag niemand naar de kroeg..
Wat houden we dan over ? Lekker de heledag naar onze telefoon staren en als een zombie door het leven gaan. Wat ziet de toekomst er toch rooskleurig uit!!!!
@Stef op woensdag 13 oktober 2021 om 15:41:
Ik ben het met je eens over het feit dat je mens en dier kan beïnvloeden met je eigen angsten. Ik heb in mijn leven veel dieren gehad waarvan er niet 1 was die bang was van het vuurwerk. Gewoon wandelen op oudjaarsdag tussen de knallers door.
Maar onze huidige hond (werkhond) die voorheen nergens schrik van had is nu op zijn elfde doodsbang van de knallen. En omdat het nu al elke nacht hier in de buurt wordt afgestoken kruipt hij door het huis. En daarbij is het geen gewoon geknal meer als vroeger maar vaak lijkt het meer op bommen. Hoe rustig ik zelf ook ben zijn angst gaat niet weg. En dat is zielig om te zien!
Mijn ouders waren rustige mensen. Ik ben als kind ook nooit bang geweest van onweer, niemand thuis had er schrik van.
Tot ik als puber ging logeren bij een tante. Daar is tijdens een onweersbui de bliksem ingeslagen vlak langs de stoel waarop ik zat. Alles kapot in huis! Dat licht zal ik nooit meer vergeten, je denkt dat ik niet blind ben geworden!
Daarna ben ik nooit meer rustig geweest met onweer, wat mijn ouders ook zeiden.
Hier in Mierlo exact hetzelfde gelazer. Maanden lang, elke avond, van september/oktober tot februari. Tig meldingen van gemaakt maar blijkbaar valt er niet tegen op te treden. En nu met een kleine en twee honden is het helemaal ellende. Ik vervloek vuurwerk voortaan!
Wel Chris,
hier in Helmond-Noord gaat het gajes gewoon verder. Deze avonda op zaterdag weer de hele avond zwaar vuurwerk in de omgeving Isodoor Opsomerstraat, daar waar de straatratten verblijven…. zoals op meerdere plekken in de wijken. Blijkbaar is in Helmond alles geoorloofd wat het het afsteken van (zwaar) vuurwerk betreft. Dat kan gewoon het HELE JAAR en dat loopt nu meer en meer op. Geweldige gemeente, fantastische politiek die niets doet en een geweldige burgemeester Blanksma die er geen last van heeft in haar mooie omgeving….Hier kruipen de dieren van angst in de hoek, iedere dag/avond. BRAVO!
Nou, politie, leest u even mee. U bent ingezworen om te dienen. Ga het tuig eens voortvarend met zero tolerance tegemoet. Wordt ’t werk meteen leuker. Maak mooie stream filmpjes.
Succes om vertrouwen terug te winnen.
Vanochtend rond half 8 wat het weer raak met een knalbom in de Rijpelberg. Houdt het dan nooit op…
Melden bij de gemeente heeft geen enkel nut, dat is slechts om te registreren. Zit namelijk 0,0 opvolging van de politie aanvast. 🙁
In Helmond noord is onze knalmaloot weer bezig tot een/ twee uur snachts
Honden blaffen , ramen rammelen en blijkbaar kan hij zijn hobby al jarenlang uitoefenen zonder enige vorm van straf
vreemd
Deze illegale a tiviteiten moeten juist zwaar gestraft…
Helmond centrum ook al sinds eind sept volop vuurwerk bommen die afgaan. Dagelijks.
En dan die je melden via de app.
Maar niemand die weet wat er vervolgens mee gebeurd.
Worden ze opgeslagen, doorgestuurd naar handhaving, in een dossierkast te verstoffen?
Leuk zo’n app, maar zonder enige kennis wat t nut is van zo’n app, heeft t ook geen zin.
Bij b buiten beter app, krijg je altijd terugkoppeling. Dan weet je tenminste iets
De Helmondse knalbaas is weer bezig en er gebeurt helemaal niets
@Geert op zaterdag 6 november 2021 om 23:08:
het was drama weer en om half 2 nog een paar harde klappen en er gebeurd inderdaad helemaal niks. Elke week al maanden hetzelfde gedonder
Avondklok handhaven dat konden ze wel want tja daar viel geld aan te verdienen
@Jan op woensdag 13 oktober 2021 om 18:05:
ja maar dat zal niet van dat illegaal vuurwerk zijn, verkopen ze bij Action ook, en in Duitsland ligt dat al zo lang ik weet in de winkels.
@Noord-bewoner op zondag 7 november 2021 om 13:25:
ik ben het met je eens dat er veel geknal is al weer weken, maar of er niets aan gedaan wordt, dat weten we volgens mij niet, ben jij erbij? En ik denk trouwens zelf wel dat het een onbegonnen zaak is zo op deze manier. Jij doet een melding maar eer politie er bij is is vogeltje al lang gevlogen…….
Blijkbaar schept de knalegoist er plezier in om mensen uit hun slaap te schrikken met een enorme knal diep in de nacht – je zou maar ziek in bed liggen en de slaap hard nodig hebben – knalspook denk eens aan een ander – egoïst !
Kortom, als we een wat ruimer knal beleid zouden hebben, ervaren we minder overlast op onverwachte tijden.
Ik pleit voor twee, weken knallen vanaf kerst tot nieuwe jaar in.
Goed dat er toch weer een algeheel vuurwerkverbod voor consumenten komt. Een goede beslissing van het kabinet.
Hoop wel dat ze flink gaan handhaven op de randdebielen die toch afsteken. Ziekenhuis kosten natuurlijk voor eigen rekening.
NIEUWJAAR is al begonnen in Helmond noord
Gaat weer lekker in noord. Bel je de politie “ja is landelijk protest”. Dus dan mag het? Nee! Maar het is landelijk dus ja.
Kan iemand me uitleggen wat voor kutland het hier is met regels en verboden maar er nauwelijks gehandhaafd wordt. Waarom dan alles maar verbieden, maakt het alleen maar erger.
En nee ik ben niet tegen een vuurwerkverbod. Met oud&nieuw prima!
En weer gebeurd er helemaal niets bij al dat geknal iedere dag iedere avond tot smorgens vroeg
Knalstad Helmond bedankt
Inderdaad, 364 dagen per jaar is er een verbod, maar die ene feestdag willen de dwinfelandjes ook nog.
Jammer van legale vuurwerk handel.
Illegalen profiteren.
Voorstel:
Gooi zwaar vuurwerk tussen die gasten als ze bezig zijn zodat ze een tot 3 meter uit elkaar ploffen. Schijtzat ben ik die teringzooi, nu alweer dagen in kut-Helmond-Noord.
@piet visser. Denk dat velen er helemaal klaar mee zijn. Nog even en we moeten als burger zelf maar ingrijpen maar nee dat mag natuurlijk niet pfff
https://www.youtube.com/watch?v=dLFl0lkU6zI&t=13s
Alweer zware knallen in Helmond noord
Het knal terrorisme wordt inmiddels heviger en iemand moet toch weten wie deze lieden zijn – doe Ajb aangifte bel de politie
Ik dacht ff dat het stil zou blijven vanavond maar we worden weer van de daken geknald
De beem boem gast zit iedere avond in sportpark de braak
Klagen bij de politie helpt absoluut niet
Ik ben dat geknal meer dan zat gemeente Helmond !!!!
De bommen landen inmiddels alweer enige tijd in omgeving Berkendonk en Rijpelberg. Er is eigenlijk het hele jaar door vuurwerk te horen.
Elke avond vanaf de zomer word er rond 2300 uur vuurwerk afgeschoten.
Na het verzetten van de klok leek dit 2200 te zijn.
De laatste weken neemt vooral in het weekend de vorm van de bommen toe.
Zo was het vannacht echt te gortig. Dit kan zo niet langer !
Twee uur s’ nachts rechtop in bed in, ik gok, zowat de hele Rijpelberg.
Politie gaat er ondanks melden niet op af.
Wat kan er nog wel ?Wie stopt dit ?
Ik ben voor vuurwerk.
Niet ’t vuurwerk is schuld, maar de mensen die overlast geven.
Links gedachtengoed rept meteen over algehele verboden.
Rechts wil de daders vervolgen.
Huilebalken janken extreme fantasieën om maar hun zin door te drammen.
@Andre
Algemeen verbod is niet waarom ik hier bericht. Maar De overlast.
Dit item gaat over vuurwerkoverlast.
Wat jij schrijft, “Niet het vuurwerk is schuld de mensen die de overlast geven”.
Huilebalken of extreme fantasieën,rechts en links ?
Wat moet dan volgens jou met de mensen die deze overlast veroorzaken gebeuren zodat jij toch voor vuurwerk kan zijn ? Ik ben nl. ook voor vuurwerk tussen oud en nieuw.
Wie en hoe stoppen we dan deze overlast ?
Ook hier in Brandevoort al weken overlast.
Algeheel verbod in NL zou het beste zijn, want wat hebben we er aan?
Enorme milieuvervuiling en geluidsoverlast. Angstige mensen en (huis)dieren. Illegale handel en zorgkosten.
Niet alleen dat, het is op het moment ook asociaal om vuurwerk af te steken gezien het aantal oorlogsvluchtelingen die nu in Helmond zijn.