Q&A over verkeersonveiligheid op Havenweg
Frans Mol, Jan van Aert, Jan Karel van der Zanden en René van Lierop van 50Plus stelden schriftelijke vragen aan B&W over de verkeersonveiligheid op de Havenweg. Overstekende terrasgangers en obers lopen daar het risico aangereden te worden door scooters en fietsers.
Hieronder staat hun raadsvraag (Question) in hun volledige schrijven. Zodra we het antwoord (Answer) van het college hebben, plaatsen we dat (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties hieronder.
Reeds bij het inrichten van de terrassen op basis van de “coronanormen” zijn opmerkingen geplaatst over een mogelijk onveilige situatie op de Havenweg. Nu enkele weken verder is het duidelijk dat voornamelijk op de Havenweg de verkeerssituatie qua veiligheid onhoudbaar is. Wij hoeven in deze brief de voorbeelden niet aan te halen, de media heeft dat voorwerk al verricht. Ook exploitanten roeren zich.
Wij vragen het college om met spoed hierin een positieve verandering aan te brengen. Ons voorstel is het gebied vanaf de Parkweg tot aan de Havenweg tot voetgangerszone te verklaren met inbegrip van het afsluiten van de Veestraatbrug voor fietsers e.d.
We realiseren ons dat het alleen plaatsen van “pollekes” fietsers ed niet zal weerhouden om toch in een voetgangerszone te gaan fietsen. Ondanks een betere blauwe bebording op de straten met vermelding van de boete is de situatie in de aanloopstraten bedroevend; zelfs in de Veestraat loop je een reële kans om omvergereden te worden. Boetes kunnen nog zo hoog zijn, als de handhaving op deze situaties niet adequaat is dan spreekt het blijkbaar niet aan.
In de reacties hieronder staan updates.
20 reacties:
Sympathieke gedachte, ik ben er alleen bang voor dat dit een “papieren tijger” betreft. De handhaving op fietsen en brommers in de binnenstad is al dieptriest te noemen. Er zijn wel een aantal stickertjes geplakt op de grond, maar daar let ook niemand op. Nog meer afsluitingen betekend dat er meer gecontroleerd moet worden hierop. Maar dit heeft voor de gemeente geen prioriteit. Een oplossing zou zijn dat de belachelijke corona-restricties gewoon opgeheven worden. Op alle terrassen wordt toch al door elkaar heen gelopen. Terug naar normaal lijkt me nu wel een degelijke optie.
Als we is gewoon een hek plaatsen in de zomerperiode, dan zijn we er toch.
Al jaren wordt dit gevraagd, door horeca én bezoekers
Ligt zo’n mooi fietspad parallel aan de andere kant vh kanaal.
Sluit de havenweg af en laat ze fietsen over de kanaaldijk.
Klaar, oplost
Die veiligheid is voor iedereen hard nodig, pas nog bijna een scooter op mn schoot in de rolstoel omdat hij vlug voetganger in wilde halen en mij daardoor niet zag
als je dan eerst het fietspad aan de kanaaldijk NW aanpakt zodat wij daar als fietser veilig kunnen fietsen wat nu niet het geval is, het is daarom dat ik over het havenplein fiets,het is gewoon voor zowel de auto als de fietser te smal, ik noem het een gevaar voor eigen leven om daar te moeten fietsen er wordt daar heel vaak gereden door auto’s met 2 wielen op het fietspad omdat er gewoon niet plek genoeg is als er tegenliggers komen en aan beide zijde fietsers fietsen, los dit eerst op alvorens het havenplein af te sluiten
Heel simpel en alle stedenplanners zijn het al jaren eens; autoluwe binnenstad; goedkoop dan wel gratis parkeren aan randen binnenstad, enkele duurdere opties binnen.
Daarbij goede fietspaden en VERBOD voor scooters brommers en gemotoriseerde fietsen driewielers of quads…
Snelheidsbeperking nodig vwb E-bikes; 10 km is zat.
En wat rijd daar voornamelijk rond, vol gas als een idioot op scootertjes? Juist ja, u kunt het zelf invullen…
Heb het vaak gezien, altijd dat …..lands tuig.
Ik loop of fiets daar ook wel eens van mij heeft niemand last.
Update 1:
Sinds eind juni hangt bij de Havenweg het verkeersbord ‘Wandelstraat, fietsers te gast’. Daarmee worden de fietsers in deze straat gevraagd uitdrukkelijk rekening te houden met voetgangers, al is dat geen vrijgeleide voor voetgangers. De gemeente wil er vooral mee bereiken dat beide verkeersdeelnemers rekening met elkaar houden en dat de sterkste verkeersdeelnemer (fietser) rekening houdt met de zwakkere verkeersdeelnemer (voetganger). Dat kan echter niet gehandhaafd worden omdat het bord geen juridische betekenis heeft.
Wel wordt gehandhaafd op de daar geldende wettelijke verkeersregels, meldt een woordvoerster van de gemeente. Zo mochten en mogen bromfietsen geen gebruik maken van de Havenweg (snorfietsen mogen dat wel). Er zijn geen bij de politie en/of verzekeraars geregistreerde ongevallen op deze weg, zo meldt de woordvoerster. “Uiteraard weten we dat er met name op de piekmomenten in de horeca soms overlast is. Eenvoudige oplossingen zijn er helaas niet omdat er veel zaken zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Onder andere de bereikbaarheid door hulpdiensten, bereikbaarheid fietsenstallingen, piekmomenten versus rustige perioden, oversteekbaarheid kanaal, aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid alternatieve trajecten.”
Wim van den Broek maakte de foto’s.
Een bord dat niets betekent en links van de weg op bijna drie meter hoogte staat tussen een woud van andere borden. Ja, dat gaat helpen.
Ik geloof er geen barst van dat dat gaat helpen. Fietsers en snorfietsers kijken alleen maar naar zichzelf en bromfietsers, denken er niet eens aan, dat zij er in feite niet mogen rijden. Wie kijkt er tegenwoordig nog naar borden die je vertellen wat mag, moet, kan en niet kan?
Gewoon afsluiten voor alle verkeer. Misschien wat ongemak voor leveranciers, maar die wennen er ook wel aan.
Update 2:
Havenweg wordt niet afgesloten voor (snor)fietsers
Dat en meer laat B&W weten naar aanleiding van de bovengenoemde brief van 50Plus. Hieronder het volledige antwoord.
De Havenweg is onderdeel van het gemeentelijk en regionaal fietsnetwerk. Daardoor is het niet mogelijk de weg af te sluiten voor (snor)fietsers. Het grootste deel van de tijd is dat geen probleem en maken voetgangers en fietsers probleemloos samen gebruik van de Havenweg. Dat is anders tijdens de piekmomenten van de horeca. Dan zitten ze elkaar soms in de weg. Naast onderdeel van het fietsnetwerk is de Havenweg ook onderdeel van de calamiteitenroute voor de hulpdiensten. Daarvoor dient er altijd 3,5 meter vrij te blijven.
Objectief bezien is er op de Havenweg geen sprake van een knelpunt; er zijn geen (door politie of verzekeraars) geregistreerde ongevallen bekend. Wij begrijpen dat dit subjectief soms anders kan zijn en dat onaangepast gedrag van (snor)scooters en fietsers kan leiden tot een onveilig gevoel bij voetgangers. Om die reden hebben wij enkele maanden geleden borden ‘wandelstraat, fiets te gast’ opgehangen. Hoewel deze borden juridisch geen status hebben hopen wij toch dat ze tot extra bewustwording leiden en dat fietsers en voetgangers rekening met elkaar houden. In de praktijk gaat het immers vooral over gedrag van mensen.
Voor wat betreft de Veestraat. Daar wordt uiteraard gehandhaafd, maar dit kan nooit helemaal sluitend zijn. Het is onmogelijk om altijd en overal op te treden tegen overtreders. In de afgelopen maanden hebben wij in overleg met ondernemers, politie extra gehandhaafd en is hierover ook actief over gecommuniceerd. Dat handhaven doen we vooral op tijden waarvan we weten dat er dan veel overtreders zijn.
Wacht maar tot er echt een aanrijding gebeurt met de scooters die er als het kan met volle vaart er door scheuren en dan ook nog met hun mobiele telefoon in de hand of aan het oor 😠😡😠😡treed daar maar eens goed tegen op handvaarders
Maximaal 10 km/u zou het moeten zijn.
Indien men harder gaat zou er ergens een stalen plaat uit de grond moeten schieten, ook leuk vermaak voor het terrasvolk.
Waarom mag er in Corona tijd bij sommige horeca staan tafels staan,terwijl iedereen moet zitten.sommige bij sommige horeca gelegenheden zijn ooit in het weekend de zaken afgeladen vol met gasten
En dat op de brug zelfs tafels staan waar nog geen scootmobiels langs kan niet normaal
En dat er mensen boven een horeca zaak wonen dat mag toch ook niet
Nou ik kan nog wel effen doorgaan
Maar dit zijn wel belangrijke punten waar de gemeente Helmond eens na moet kijken
Echt belachelijk,het is net een hindernisbaan zowel voor personeel als voor de klant,sommige rijden daar als gekken.
Tot er weer iets ergs gebeurd
De horeca-exploitanten willen de Havenweg voorzien van straatverwarming.
Calamiteitenroute voor de hulpdiensten ……
Tijdens de kasteeltuinconcerten was er ter hoogte van Franske – de Kapper – de Bank nog geen 3,5 centimeter doorgang. En daar wordt dan ook niets aan gedaan …..
Waarom zouden daar geen mensen mogen wonen Anita. Dat heb ik nog nooit gehoord?
Moeilijk he, regels afspreken en naleven en handhaven.
Hoe dom kan je zijn als gemeente raad , moet zeker een ernstig ongeluk eerst gebeuren voor dat het verboden word