Voorlopig geen groene deelscooters meer
Sinds vrijdag zijn de knalgroene elektrische deelscooters uit Helmond verwijderd. Het bedrijf GO Sharing heeft laten weten dat zij hun e-scooters in april of mei weer in onze stad willen gaan uitzetten.
De plusminus 50 deelscooters die er sinds maart waren, zorgden voor behoorlijk wat klachten. Eerder deze week stelden Martijn Rieter en Alexandra Koolen van Helder Helmond daarover schriftelijke vragen aan B&W. Hieronder staan hun 6 raadsvragen (Question) voorafgegaan door hun inleiding. Zodra we de antwoorden (Answer) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
Het valt Helder Helmond op dat de overlast omtrent groene deelscooters van GO Sharing nog steeds aanhoudt. Met vele klachten van inwoners op sociale media tot gevolg.
Veel voorkomende problemen zijn: 1. Foutief parkeren op openbaar en privé terrein met als gevolg dat inwoners geblokkeerd worden. 2. Defecte scooters blijven lang aan de straat staan wat vaak vernieling in de hand werkt. De scooters worden dus niet op een speciale plek gestald, maar kris-kras door de stad. Er is eerder gecommuniceerd dat de verwachting zou zijn dat klachten minder zouden worden als mensen ergens aan gewend zouden zijn. Ook Helder Helmond wilde het in het begin ondanks de overlast het voordeel van de twijfel geven. Maar nu is volgens ons het punt bereikt dat betere regulering nodig is. Zeker ook omdat toezeggingen van GO Sharing niet worden nageleefd. Zo zouden foutparkeerders of defecte scooters binnen 24 uur worden opgehaald. Dit is niet hoe het in werkelijkheid gaat. Zelfs met schrijnende voorbeelden: kapot of verkeerd parkeerde scooters die al meer dan 2 weken op dezelfde plek staan met als gevolg dat wegen worden geblokkeerd en de publieke omgeving wordt aangetast. Het lijkt dus dat deze afspraken nogal verwaterd zijn. We willen het college daarom oproepen om met GO Sharing in overleg te treden over de mogelijkheden om de plekken waarin de scooters mogen worden neergezet te verkleinen. En om daarnaast vaste plekken (hotspots) te realiseren zoals in grote steden. De gemeente Den Bosch vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat de scooters goed worden gestald. Om het her en der parkeren tegen te gaan, heeft het Bossche gemeentebestuur een aantal plekken aangewezen waar de voertuigen niet neergezet mogen worden.
Ons advies: Meer hotspots en minder lukraak parkeren.
- Is het college bereid (nogmaals) in overleg te gaan met de aanbieders om de deelscooters beter te reguleren, zoals reeds in andere gemeenten gebeurt? Zo nee, waarom niet?
- Is het college bekend dat de overlast nog steeds aanhoudt?
- Hoeveel klachten zijn er bekend? Is er een patroon zichtbaar?
- Hoe gaan de aanbieders van deelscooters om met inkomende klachten?
- Hoe wordt richting gebruikers gecommuniceerd wat wel en niet mag en wat is hierin de rol van de gemeente?
- Wat is de visie van het college om deze overlast aan te pakken? Hoe denkt het college over het inperken van parkeermogelijkheden en het invoeren van vaste parkeerplekken?
In de reacties hieronder staat een update
.
46 reacties:
Helmond is te klein voor dit experiment. In Eindhoven worden ca, 400 scooters door de exploitanten ingezet. Naar volle tevredenheid.
Goede zaak dat ze weg zijn. Leuk idee die scooters, maar de slingerende scooters overal was natuurlijk zwaar klote.
Eindelijk!
Gelukkig staan overal in de weg
Inde Gaaistraat staat er nog een!
Heb er nooit last van gehad
Beter ja, zo heb je er ook niks aan
Ik heb er met plezier gebruik van gemaakt.. zeer jammer dat het weer verpest word
Wat was de reden ?
De klachten ?
Die staan vast in de lockdown 🤣🤣🤣
@Helmond Toegankelijker op zondag 11 oktober 2020 om 16:40:
Dat weten we niet, we konden vandaag niemand van het bedrijf bereiken.
Moeten de hangjongeren weer iets anders zoeken om te vernielen. Zo vaak gezien op het Distelveld dat de groene scooters moedwillig worden gesloopt. En als je het lef had om er iets van te zeggen, dan kreeg je een enorm grote bek.
Vet ! Weer een verbod extra , toppie ! Op naar het volgende verbod 💪
Wat jammer toch. Het probleem zit bij de gebruikers, niet bij de scooters of de leverancier. Die gebruikers parkeren slecht en het aantal vernielingen is hoog in Helmond. Is Helmond niet City of smart Mobility? De Helmonders doen deze naam geen eer aan. Den Bosch hanteert overigens hetzelfde systeem van vrij parkeren binnen bepaalde zones. Precies hetzelfde als wat Helmond doet……
Ik heb er nooit last van gehad, maar ook nooit gebruik van gemaakt. Jammer dat er altijd een groep is die het verzieken voor anderen die er wel normaal gebruik van maakte.
Heel erg jammer, ik vind het een fantastisch initiatief en gebruikte het regelmatig.
Denk dat het door al die vernielingen niet rendabel was voor het bedrijf en dat ze ze daarom weghalen.
Grappig dat iedereen er automatisch vanuit gaat dat t “een verbod ” is of dat t gaat om vervelende jongeren…
Ik heb ook opgevangen dat ze na de winter weer terug komen.
Dus zou zomaar puur met veiligheid (rondom t weer) en onderhoud (accu’s en kou zijn geen vrienden meestal) te maken kunnen hebben.
Maar Helmond zou Helmond niet zijn als mensen niet eerst negatief zou denken 🤣🤣🤣
Ze komen in het voorjaar gewoon weer terug hoor 😛
Geloof niet dat die nog terug gaan komen hier met al de schades aan die scooters en de zwemmende niet te vergeten
Echt hè. Ongelofelijk. Vindt het echt erg. Weer een goed idee naar de kloten geholpen.
Waarom kan hier in Helmond nooit iets goed gaan. Dit was wel weer te verwachten 🤔
Hier in tilburg worden ze ook overal weg gezet . Je zou ze ook op vaste lokatie.s kunnen zeten bij evt winkel centra.s of net als brabant vervoerd ons nu doet zij zetten fietsen bij bushaltes bij industrie terreinen voor arbeiders dan hoeven ze niet te lopen van en naar het werk.
Heel simpel,…
Een heel goed idee dat is verpest door een handjevol rotte appels.
Als de gemeente voor goed openbaar vervoer zorgt in de stad is het voor een deel opgelost. Dit leek een mooi plan, maar niet iedereen kan ermee omgaan. Met zwerfscooters overal als gevolg 🙂😂
In Helmond kan dit niet terwijl we zo trots zijn op onze mobiliteit, Helmond wil graag mee doen met wat in grote steden wel kan, Helmond is hier veel te klein voor!
@De weblog van Helmond op zondag 11 oktober 2020 om 16:42:
Die voortuigen worden kris-kras in Helmond geparkeerd. Hopeloze overlast. Als je als gebruiker van zo’n voertuig je scooter na gebruik parkeert nabij een een OV-station is de overlast minimaal. En op die plaatsen wordt ook zo’n scooter opgehaald. De exploitant moet regels stellen. Kan makkelijk. Via hun site kunnen zij ritten met zo’n scootmobiel niet laten eindigen op elk willekeurige plaats. Digitaal geregeld.
Bedankt weer mensen die geen respect hebben voor mensen dieren en dingen! Ongelofelijk en het worden er steeds meer! Heel erg jammer! Was een leuk concept!
Helmond is zeker niet te klein voor zo’n initiatief. Het zijn altijd de kleine groep klootzakjes die zich niet aan de regeltjes houden en het daarmee bederven voor de grote groep welwillenden
Fraai, heb net een hoop krediet gekocht om deze scooters te kunnen huren, worden deze op last van de gemeente verwijderd. Gaat de gemeente mijn krediet dan ook terug betalen?
Datzelfde geldt inmiddels ook voor die speciale fietsen. Die zie je nu ook al in de struiken liggen of tegen lantaarnpalen staan. Soms ook een paar dagen.
@Kire Toon op maandag 12 oktober 2020 om 13:08:
Kennis had dat gevraagd aan Go Sharing. Die had nog bijna 100 euro krediet. Go Sharing zei dat het krediet gewoon geldig blijft voor als ze in mei weer beginnen.
@Jan op maandag 12 oktober 2020 om 15:57:
Als ze dan nog bestaan…..
Ze kunnen beter niet meer terug komen. Wij hebben dit jaar in het park er eentje zien slopen door de jeugd en uiteindelijk in de vijver zien belanden.
We hebben met go sharing daar een aantal keren over gebeld, maar nooit hebben ze oplossingen gebracht.
100 euro krediet..toe maar…
Het idee was goed alleen werden zo overal als oud vuil neergeflikkerd. Misschien het concept een beetje aanpassen volgend jaar.
Afgelopen maanden stonden scooters hinderlijk langere tijd geparkeerd -als sta- in-de weg-, in o.a. de Bernadettestrraat, Molenstraat, zwemvijver Berkendonk. Het interesseerde de gebruikers totaal niet.
De verhuurder zou aan de gebruiker moeten vragen naar een geldig B-rijbewijs om te mogen deelnemen.
gert jan jaloerse hond
https://www.ed.nl/helmond/go-sharing-scooters-helmond-in-winterslaap~a850b2e7/
Wat een L*L verhaal van die “Launch manager”
nog nooit last van gehad van die scooters ik vindt het een prima oplossing voor de mensen die gin vervoer hebben en dan toch snel ff un scooter kennen pakken om naar a naar b te gaan maar ja je heb er altijd mensen bij zitten die zitten te zeiken
Wat erg is dat de mensen met goede bedoelingen er weer langs vist was leuk en natuurlijk de mensen die er niet op rijden vinden het ook niets ik zal gewoon halfe dag of hele dag verhuren en dat brengt genoeg op en je moet toch je paspoort of rijbewijs late zien dus ben je zelf de scooter waard
En zoals vaak wordt een prima initiatief verkloot door mensen die zich niet kunnen gedragen. Jammer.
—VOORLOPIG —-geen scooters!
Update:
B&W gaf uitgebreid antwoord op de raadsvragen die Helder Helmond stelde over de overlast van de elektrische deelscooters van GoSharing. Hieronder lees je de complete antwoorden voorafgegaan door een algemene inleiding van B&W.
De druk op de wegen en bereikbaarheid wordt groter. Dat geldt in heel Nederland en zeker ook in Helmond. Naast aanpassingen in de verkeersituatie is slimmer reizen ook een deel van de oplossing voor minder verkeersdrukte. We kunnen als ‘city of smart mobility’ veel bereiken als we slimmer reizen: minder vaak de auto pakken, meer gebruik maken van deelmobiliteit, spits mijden en vaker thuiswerken. De uitdaging is groot en we zien allerlei innovatieve initiatieven ontstaan. Denk aan elektrische deelfietsen, -scooters en -auto’s.
Inmiddels zien we slimme mobiliteit steeds vaker op straat. De elektrische deelscooters van GoSharing zijn daar een voorbeeld van. Dat was goed nieuws, omdat het ons de ruimte gaf om te experimenteren met een vernieuwende en schone vorm van deelvervoer. Vooral het aansluiten op Eindhoven was kansrijk en bood een aanvullende mogelijkheid om de verplaatsingen tussen Eindhoven-Helmond op een schone manier af te leggen.
Antwoord: De gemeente was en blijft in overleg met aanbieders van deelscooters en blijft aandringen op handhaving en naleven van afspraken. Wij werken momenteel aan een deelmobiliteitsvisie, waarbij ook onderzocht wordt welke rol wij willen spelen op het gebied van deelmobiliteit. Hierover volgt begin volgend jaar meer informatie.
Regulering is daar een onderdeel van en kan alleen wanneer er een vergunningensysteem is. Op dit moment hebben we nog niet zo’n systeem.
Antwoord: De ervaring vooraf in andere steden was dat er een gewenningsperiode is van één à twee maanden. Vooral in steden waar deelmobiliteit al een bekend verschijnsel is. Volgens Go Sharing is er in Helmond na ongeveer vijf maanden nog steeds geen sprake van gewenning. Het aantal klachten, klaaggroepen op social media en vernielingen blijft bovengemiddeld hoog ten opzichte van andere steden. Ter illustratie; in Eindhoven rijden ongeveer zes keer zo veel scooters van dit bedrijf en is het aantal overlastmeldingen minder dan in Helmond.
Als gevolg van alle klachten en blijvende onvrede heeft Go Sharing besloten om de scooters voor de komende wintermaanden uit Helmond weg te halen in de hoop op een terugkeer in het voorjaar. Een andere partij (Felyx) heeft later ook haar interesse kenbaar gemaakt om scooters in Helmond neer te zetten. Daar is echter nog geen vervolg op gekomen.
Antwoord: De klachtenafhandeling is in handen van Go Sharing. Bij de helpdesk van Go Sharing zijn 90 klachten binnengekomen. Dit betreft vooral meldingen over foutgeparkeerde scooters, scooters in het water of vernielingen.
Antwoord: Het bedrijf geeft aan meldingen van overlast over het algemeen binnen 24 uur op te lossen. Wij zien ook dat de scooters niet altijd netjes geparkeerd worden en hebben het bedrijf daarop geattendeerd. Helaas hebben we er geen zicht op of dat daadwerkelijk gebeurt; het bedrijf is daar zelf verantwoordelijk voor. Uiteraard hebben wij het bedrijf op die verantwoordelijkheid gewezen.
Zowel de ervaren overlast als het verminderde gebruik de laatste maanden hebben tot gevolg dat voorlopig het aanbod van de e-scooters wordt teruggetrokken. Dat is jammer want deze nieuwe vormen van deelmobiliteit heeft onze stad hard nodig om duurzamer en beter bereikbaar te worden. Daarbij ligt naar onze mening ook een verantwoordelijkheid bij de gebruiker. Alleen bij goed gebruik heeft een dergelijke vorm van deelmobiliteit kans van slagen.
Antwoord: De regels voor het gebruik van de e-scooter zijn vermeld in de algemene voorwaarden van GO Sharing; deze zijn vermeld op de website. Hier wordt ook naar verwezen bij de registratie van elk nieuw account. Daarnaast stimuleert Go Sharing het op een juiste manier gebruik maken van de scooters met onder andere marketingcampagnes, quizvragen op social media, voorbeelden hoe juist en onjuist met de scooters wordt omgegaan, etc. Wanneer Go Sharing constateert dat gebruikers de scooters niet goed gebruiken volgt er een waarschuwing. Mocht de gebruiker zich daarna opnieuw schuldig maken aan een overtreding, dan volgt een boete van €50,00 en uiteindelijk een rijontzegging voor het Go Sharing deelsysteem.
De gemeente heeft vanaf de introductie geprobeerd zoveel mogelijk vragen van inwoners te verduidelijken via social media. Een andere rol dan het nemen van onze verantwoordelijkheid in de communicatie naar onze inwoners is er niet. We hebben geen vergunningensysteem voor het mogen plaatsen van de scooters en geen daarop aangepaste APV. De scooters mogen daardoor net als iedere andere fiets of scooter in de openbare ruimte gestald worden.
Antwoord: Het stallen van scooters in de openbare ruimte hoort bij het businessmodel van GoSharing; het zogenaamde free-floating systeem. Handig voor de gebruiker maar het is meteen ook een belangrijke kwetsbaarheid in het systeem. Binnen een met de gemeente afgesproken gebied mag de scooter vrij geparkeerd worden. Dat systeem van vrij gebruiken en parkeren is bij Go Sharing overal hetzelfde; het geldt dus ook in de gemeente ‘s-Hertogenbosch. In Helmond zijn zones afgesproken in ruime gebieden rondom de stations en de Automotive Campus.
We beraden ons over het vervolg. We houden daarbij rekening met de recente COVID-19 ontwikkelingen.
Go Sharing krijgt 10 miljoen !!!!!!!!!!!! subsidie…….. Laat maar even bezinken inderdaad…..
Ze pleuren voor niks die dingen neer, betaald door de burgers, incasseren flink geld per ritje, laten de scooters rondrijden zonder linker spiegel (wettelijk verplicht) en schade en ze doen niets of dagen te laat aan verkeerd geparkeerde scooters.
Ordinaire zakkenvullers zijn het, moderne diefstal, wederom weer mogelijk gemaakt door de welbekende en in overvloed uitgedeelde subsidies, BAH.