46reacties

Voorlopig geen groene deelscooters meer

Sinds vrijdag zijn de knalgroene elektrische deelscooters uit Helmond verwijderd. Het bedrijf GO Sharing heeft laten weten dat zij hun e-scooters in april of mei weer in onze stad willen gaan uitzetten.
De plusminus 50 deelscooters die er sinds maart waren, zorgden voor behoorlijk wat klachten. Eerder deze week stelden Martijn Rieter en Alexandra Koolen van Helder Helmond daarover schriftelijke vragen aan B&W. Hieronder staan hun 6 raadsvragen (Question) voorafgegaan door hun inleiding. Zodra we de antwoorden (Answer) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.

Het valt Helder Helmond op dat de overlast omtrent groene deelscooters van GO Sharing nog steeds aanhoudt. Met vele klachten van inwoners op sociale media tot gevolg.
Veel voorkomende problemen zijn: 1. Foutief parkeren op openbaar en privé terrein met als gevolg dat inwoners geblokkeerd worden. 2. Defecte scooters blijven lang aan de straat staan wat vaak vernieling in de hand werkt. De scooters worden dus niet op een speciale plek gestald, maar kris-kras door de stad. Er is eerder gecommuniceerd dat de verwachting zou zijn dat klachten minder zouden worden als mensen ergens aan gewend zouden zijn. Ook Helder Helmond wilde het in het begin ondanks de overlast het voordeel van de twijfel geven. Maar nu is volgens ons het punt bereikt dat betere regulering nodig is. Zeker ook omdat toezeggingen van GO Sharing niet worden nageleefd. Zo zouden foutparkeerders of defecte scooters binnen 24 uur worden opgehaald. Dit is niet hoe het in werkelijkheid gaat. Zelfs met schrijnende voorbeelden: kapot of verkeerd parkeerde scooters die al meer dan 2 weken op dezelfde plek staan met als gevolg dat wegen worden geblokkeerd en de publieke omgeving wordt aangetast. Het lijkt dus dat deze afspraken nogal verwaterd zijn. We willen het college daarom oproepen om met GO Sharing in overleg te treden over de mogelijkheden om de plekken waarin de scooters mogen worden neergezet te verkleinen. En om daarnaast vaste plekken (hotspots) te realiseren zoals in grote steden. De gemeente Den Bosch vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat de scooters goed worden gestald. Om het her en der parkeren tegen te gaan, heeft het Bossche gemeentebestuur een aantal plekken aangewezen waar de voertuigen niet neergezet mogen worden.
Ons advies: Meer hotspots en minder lukraak parkeren.

  1. Is het college bereid (nogmaals) in overleg te gaan met de aanbieders om de deelscooters beter te reguleren, zoals reeds in andere gemeenten gebeurt? Zo nee, waarom niet?
  2. Is het college bekend dat de overlast nog steeds aanhoudt?
  3. Hoeveel klachten zijn er bekend? Is er een patroon zichtbaar?
  4. Hoe gaan de aanbieders van deelscooters om met inkomende klachten?
  5. Hoe wordt richting gebruikers gecommuniceerd wat wel en niet mag en wat is hierin de rol van de gemeente?
  6. Wat is de visie van het college om deze overlast aan te pakken? Hoe denkt het college over het inperken van parkeermogelijkheden en het invoeren van vaste parkeerplekken?

In de reacties hieronder staat een update

.