Lodewijk den Breejen terug in de raad?
Ook de ChristenUnie heeft deze week haar kandidatenlijsten voor de gemeenteraden in Oost-Brabant vastgesteld. In onze stad komt niet geheel verrassend Lodewijk den Breejen als lijsttrekker uit de bus. Op de foto zie je (van klein naar groot) de Helmondse kandidaten: Jeroen Charmant (lijstduwer) Lodewijk den Breejen en Albert Spijker. Verder op de lijst staan Twan Raaijmakers, Merel Ben Nasr en Anne den Breejen.
Lodewijk den Breejen is docent levensbeschouwing aan het Peellandcolege in Deurne en secretaris van de Lambertusparochie. In de periode 1986 tot 2010 zat hij voor de PvdA in de gemeenteraad. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 kreeg hij (na hertelling) 202 voorkeurstemmen. Dat bleken net te weinig voor deze “kleurrijke politicus” om in de raad terug te keren. In 2014 was hij lijsttrekker voor de Helmondse ChristenUnie (zie het onderstaande filmpje). De 544 Helmonders die toen op zijn partij stemden, leverden geen raadszetel op.
7 reacties:
Lodewijk Heel veel succes
Heel veel succes!
Drie keer is scheepsrecht Lodewijk! 🙂
De ChristenUnie Helmond doet opnieuw mee met de gemeenteraadsverkiezingen. De lijst van kandidaten bestaat uit negen personen.
1. Lodewijk den Breejen
2. Albert Spijker
3. Patricia Kager – van Hemert
4. Merel Ben Nasr – den Breejen
5. Twan Raaijmakers
6. Jeroen Charmant
7. Arjen Vermeer
8. Chris van Heeswijk
9. Simone Klarenbeek – Timmermans
Actuele speerpunten zijn verbeteren van opvang van daklozen; armoedebestrijding; meer hulp voor verwarde mensen; schuldhulpsanering met een redelijke rente; kortom hulp voor onze medemens die dit nodig heeft.
Kan deze (op)nieuwkomer het openbaar vervoer toevoegen aan zijn lijst van actuele – en structurele – speerpunten (met *)?
Bijvoorbeeld:
* de ov – bereikbaarheid van het Peellandcollege – en andere scholen – in Deurne (ten behoeve van scholieren, ouders, personeel);
* de ov – bereikbaarheid van de Elkerkliek – ziekenhuizen in Helmond en Deurne ten behoeve van cliënten, patiënten, bezoekers, personeel).
Inderdaad zijn de trein (overvol) en de flex-bus (te duur) een speerpunt de komende raadsperiode. Helaas kunnen we dat niet in Helmond afdwingen maar zullen er regionaal aandacht voor vragen.
Jolanda en Rijpelaar dankjewel! Wij hebben nu het idee dat we zeker een zetel gaan halen en verschil kunnen maken. Ons team is er klaar voor!
@Lodewijk den Breejen op vrijdag 2 maart 2018 om 11:09:
Van de site van Reizigersvereniging ROVER (13 februari 2018) met de kanttekening, dat Helmond de ENIGE stad in de regio, in het concessiegebied zuidoost Brabant van Hermes, in de hele provincie Noord Brabant – concessieverlener Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Noord Brabant – is die zich “blij kan maken met deze dooie mus” die Bravo Flex heet.
Het lijkt mij (meer) opportuun om hiervoor PROVINCIAAL de aandacht op te vestigen/aan de kaak te stellen!
——————————————————————————————————-
“OV loket waarschuwt voor schaduwkanten flexibel OV
OVFlexibele vormen van openbaar vervoer, zoals busjes die op afroep komen of variabele routes rijden, zijn voor reizigers lang niet altijd een verbetering. Het OV loket waarschuwt dan ook voor een te weinig doordachte, brede introductie van vormen van vraag-gestuurd openbaar vervoer.
Het OV loket signaleert in een rapportage over het vierde kwartaal van 2017 dat OV-bedrijven, in overleg met hun concessieverleners, zich steeds vaker concentreren op grotere, rendabele verbindingen. In kleinere kernen of andere minder lucratieve gebieden komen dan vormen van vraaggestuurd vervoer in verschillende varianten.
Zo is er flex-vervoer op basis van afroep, waarbij reizigers van te voren een zitplaats bestellen in een voertuig. De reiziger kan ook zeggen waar hij wil in- en uitstappen. Voorbeelden zijn Breng Flex in de omgeving Arnhem–Nijmegen, Bravo Flex in Helmond, AML Flex in de concessie Amstelland-Meerlanden (…)
Het OV loket signaleert dat deze flex-vormen voor sommige reizigers een prima oplossing zijn, maar niet voor iedereen. Ten eerste vanwege de kosten, die vaak hoger zijn dan bij een traditionele vorm van openbaar vervoer. Bovendien is de OV-chipkaart (toch in aanleg bedoeld voor alle openbaar vervoer) in vraag-gestuurd openbaar vervoer niet altijd te gebruiken. Ook worden abonnementen soms niet geaccepteerd, zoals bijvoorbeeld het landelijke studentenreisrecht. Het gebruiksgemak laat soms ook te wensen over: vaak is het flexibele openbaar vervoer niet zichtbaar in de reisinformatie op internet (9292). Niet handig als een reiziger onbekend is in een regio, zo meent het OV loket. Bovendien hanteren OV-bedrijven in hun verschillende flex-concepten nogal eens verschillende gedragsregels als het gaat om toegankelijkheid: in het ene geval mag de hond mee, in het andere niet. Datzelfde geldt voor een rolstoel. En soms moeten kinderen kleiner dan 1,35 meter zelf een zitverhoger meenemen, soms ook niet.
“Hoe mooi het ook lijkt, flexibel openbaar vervoer kan voor sommige groepen een synoniem worden voor slechter openbaar vervoer.” Het OV loket adviseert concessieverleners en vervoerders om voldoende aandacht te besteden aan mogelijk schaduwkanten van deze ontwikkeling. Overigens erkent het OV loket dat de reizigers slechter af zouden zijn als een OV-dienst vanwege te weinig reizigers geschrapt wordt zonder flex-alternatief.
Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten”
———————————————————————————————————
Ik wijs op de slechte ov – bereikbaarheid van het Werkplein in Helmond – terwijl de Automotive Campus prima bereikbaar is met het ov – en nogmaals op de slechte ov – bereikbaarheid van het Elkerliek – ziekenhuis in Helmond en de ov – ONbereikbaarheid van het Elkerliek – ziekenhuis in Deurne (om over het Peellandcollege in Deurne maar niet te spreken…)