Uitslag gemeenteraadsverkiezingen 2018
De partijen VKM Leo Broers, plan! en 50 Plus namen in 2014 niet deel aan de Helmondse gemeenteraadsverkiezingen. De partij Lokaal Sterk deed in 2014 mee onder de naam SDOH/HB en behaalde toen 5 zetels. De partij Senioren 2013 behaalde 2 zetels bij de verkiezingen in 2014. Deze partij nam nu niet deel aan de verkiezingen. Helmond telt in totaal 37 raadszetels. In de afgelopen 4 jaar wisselden een aantal raadslieden van partij.
Het gaat nog om een voorlopige uitslag. Pas als de uitslag op vrijdag 23 maart officieel is vastgesteld, is deze definitief.
De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in Helmond bedraagt dit jaar 42,11%. In 2014 was de opkomst 44,73%.
De uitslag en het opkomstpercentage van het referendum worden morgen verwacht.
GroenLinks is dus de grote winnaar vandaag, zie het filmpje hieronder met de eerste reactie van lijsttrekker Antoinette Maas en wethouder Paul Smeulders:
Zo voelen @AntoinetteMaas en ik ons nu… #GroenLinksdegrootsteinHelmond #voorlopigtenminste pic.twitter.com/RUvFTZRUoC
— Paul Smeulders (@PaulSmeulders) 21 maart 2018
In de reacties hieronder staan updates.
65 reacties:
De Helmonders moeten zich schamen met een opkomst van 42,11% En maar klagen… Gemiste kans. Wil alle kiezers die wel de moeite hebben genomen bedanken en in het bijzonder diegene die op Plan Helmond gestemd hebben. We komen in ieder geval op eigen kracht in de Raad met 1 zetel! Misschien morgen met de definitieve telling nog op 2. Nu verder bouwen!
Ik vind het in ieder geval super dat de lokale partijen het zo goed gedaan hebben en groen links. Nu nog iets vinden om anderen te triggeren om toch eens te gaan stemmen. Zou zoiets niet via Digid kunnen? Zo bereik je volgens mij veel makkelijker de mensen.
Zoveeel mensen gesproken en kwam zo niet overeen, vind t raar..maar tis waar. Schaam je helmonders!
In plaats van te ageren tegen de Helmonders, kun je je beter afvragen waarom het opkomstpercentage zo ‘laag’ is. (En wat is ‘laag’?)
Is hier al ooit gericht onderzoek naar gedaan?
Daarnaast vind ik dat juist de Helmondse politiek en haar gemeenteraadsleden het zichzelf aan moet rekenen waarom het opkomstpercentage in haar optiek ‘laag’ is en niet andersom. Je stelt je dan – wat mij betreft – per definitie niet in dienst van de Helmonder.
Schaam mij nergens voor,jullie moeten je schamen hoor het hele jaar niks en net nu worden die droplullen wakker om je te bestoken met wat ze wel en niet doen en vervolgens hoor je rest vh niks meer, wie moet zich nu schamen
Heel veel hoor ik zeggen dat de staat toch doet wat die wilt en daardoor stemmen geen nut heeft
Inderdaad bedroevend lage opkomst. De Helmondse politiek is ook wel erg veel in de publiciteit gekomen… vooral negatief dan.
Knap gedaan van Groenlinks.
Helaas had Helmond de laagste opkomst van Nederland. 🙁 Veel geld in gestoken om die hoger te krijgen, maar mislukt dus, zelfs lager dan de vorige keer. 🙁
Er zou een ondergrens van 60% moeten komen voor opkomst bij verkiezingen zodat in elk geval de meerderheid zich heeft uitgesproken
Ik zou me alleen schamen tegenover al die miljoenen mensen die niet kunnen of mogen stemmen. Hier mag je én klagen én thuis blijven. En toch zijn er de mensen die zaken voor ons regelen. Soms minder goed maarja, die jij wilde werd niet op gestemd… Nee, het is heeeel normaal om dit democratisch recht niet te gebruiken… Laten we het proberen goed te praten (of niet)
De opkomst was waarschijnlijk een stuk hoger geweest als de PVV had meegedaan in Helmond, die partij is meestal de 2e partij bij landelijke verkiezingen.
Betuttelpartij GroenLinks en VVD gefeliciteerd met de overwinning.
Ik ben benieuwd hoe groen het nu wordt en hoe sociaal voor de ouderen.
Maar ik denk dat het bosgebied gekapt gaat worden voor industrieterrein en wegomleggingen door het groene gebied gaan. Verder maar hopen dat ze een goed ambtelijk financieel beleid hebben de komende 4 jaar. En komen er nu windmolens op Berkendonk want anders halen ze het niet met energie neutraal.
Denken jullie nu echt dat er iets gaat veranderen?
We spreken elkaar weer over vier jaar. PVV daar wil ik het niet eens over hebben, maar dat GroenLinks het goed doet, vind ik persoonlijk een ramp.
In feite zijn het overgrote deel van die partij-klunzen huichelaars, die zich alleen laten horen als er weer verkiezingen op komst zijn.Dus publiciteitsgeil.
Opkomst laag. Toch logisch als er zo weinig naar de stemmers wordt geluisterd!
De enige die ik eventueel kan feliciteren is 50Plus……
Update 1:
Zoals Gerard hierboven al meldde:
De opkomst gisteren in Helmond is met 42,11% het laagst van heel Nederland. Dat ligt ver onder het landelijk gemiddeld van 55%, zo meldt het ANP.
Mensen bedankt voor de GL stem. Parkeren gaat weer duurder worden (behalve in de Heistraat dan). Binnenkort is je auto te oud om nog in het centrum te komen. De afvalbakken worden ook duurder volgend jaar. Meer asielzoekers in onze sociale woningen en ga zo maar door. Bedankt!
Ik ben benieuwd hoe groen het nu wordt en hoe sociaal voor de ouderen.
Maar ik denk dat het bosgebied gekapt gaat worden voor industrieterrein en wegomleggingen door het groene gebied gaan. Verder maar hopen dat ze een goed ambtelijk financieel beleid hebben de komende 4 jaar. En komen er nu windmolens op Berkendonk want anders halen ze het niet met energie neutraal.
Het valt me toch op dat er weinig gestemd wordt terwijl er wel altijd een grote groep is die altijd een grote mond heeft en overal wel wat te klagen heeft.
Als het dan zo slecht gaat in Helmond, Als er dan niets Deugt, Als alles en iedereen die er nu ziet niet functioneerd; Begin dan je eigen partij.
Laten we afspreken dat de mensen die altijd schreeuwen maar niet zijn gaan samen een partij oprichten en over 4 jaar mee doen met de verkiezingen. Eens kijken of jullie dan naast die “Grauwte Smoel” ook “Ginne Schrik” hebben en je je verkiesbaar durft te stellen. Want volgens mij hebben jullie daar het lef niet voor.
Voel je je aangesproken door wat hier boven staat? Mooi! Doe er dan wat mee!
Overigens wil ik natuurlijk alle winnaars feliciteren, volgens mij kunnen we de koers die de afgelopen jaren is uitgezet nu verder vorm geven. Mijn steun hebben ze in iedergeval.
Ik ben voor het eerst niet gaan stemmen, ik heb dat zo’n 30 jaar wel gedaan en voor mijn gevoel is dat 30 jaar voor niks geweest, er gebeuren alleen maar dingen in Den Haag die ik niet wil….
Ook de gemeenteraad trekt mij niet meer naar de stembus, er is geen partij waar ik me mee kan verenigen en als dat wel zo zou zijn is stemmen nog nutteloos, te veel partijtjes en teveel meningen.
Het referendum is pas nuttig als het bindend is, stop ermee of maak het bindend. Ik persoonlijk heb totaal niets meer met de politiek, of ik of de politiek daar debet aan is laat ik in het midden.
Ik vraag me af wie hier wel moeite heeft gedaan om met politici te spreken. Ik vond het namelijk heel erg makkelijk om het gesprek aan te gaan met wethouders, iedere Helmonder kon een afspraak maken! Ik vond dat er wel werd geluisterd naar ons.
Wel verfrissend om te zien dat een pvv-er kritiek heeft op de pvv hier in de reacties, bedankt daarvoor Pvv stemmer! Deden ze niet mee door fouten van Geert Wilders of komt het door de pvv-ers in Helmond dat jullie niet mee deden?
En punt-uit, dus je vindt GL publiciteitsgeil omdat je vindt dat GL zich door de jaren heen te weinig laat horen, apart zeg!
Ontzettend jammer dat de opkomst zo laag is en blijft in Helmond.
MooiMan: het is voornamelijk die kwal, die aan de leiding van GL staat. Ik heb zelden zo’n hekel aan aan politicus gehad. Alhoewel ik ze geen van allen moet overigens (op een zeldzame enkeling na dan).
Mocht dat ventje van GL ooit premier worden, dan laat hij zijn echte, ware gezicht zien. Let op mijn woorden. Wat ik eigenlijk wil schrijven, kan ik beter laten.
Maar het is wel heel gek punt-uit dat er vele hier zeggen dat er niet naar ze wordt geluisterd terwijl er zelfs een partij mee deed (en op 0 zetels terecht kwam) die voor een directe democratie zijn door middel van een vrije kiezersmandaat. Directere politiek bestaat simpelweg niet, en toch hebben jullie veels te weinig op ze gestemd! Hoe is dat mogelijk? Soms krijg ik het idee dat mensen die vinden dat er niet naar ze wordt geluisterd zich niet verdiepen in de vele keuzes die we hebben.
Als ik niet weet wat je inhoudelijk tegen GL hebt kan ik er ook niet op reageren. Jammer dat je wel heel veel beledigd en dat je de inhoud overslaat.
Kort samengevat:
1 veel mensen stemmen niet omdat volgens deze mensen niet naar ze wordt geluisterd.
2 er is een partij die zegt: wij willen alle beslissingen over laten aan iedere Helmonder die zich aanmeld op onze site via een soort van digitale referendum. Deze partij heeft nota bene 0 zetels gekregen!
3 er is heel veel keuze bij onze gemeenteraad.
4 je kan zelf mee gaan doen aan de verkiezingen.
5 zeker tegenwoordig kan je iedere (inhoudelijke) vraag stellen aan iedere gemeenteraadslid, kan je met iedere wethouder een gesprek aanvragen, kan je zelfs vanuit je luie bank via facebook of mail in gesprek gaan met politici uit Helmond en hoor ik vooral dat te weinig mensen dat doen.
5 dit doen deze mensen allemaal niet en blijven klagen over de gemeenteraad met soms de nodige beledigingen erbij.
Wat kan de gemeenteraad volgens jullie nu nog doen om beter naar jullie te luisteren? Want ik weet het echt niet meer!
MooiMan: ik hoef niets inhoudelijk uit te leggen. Dus je hoeft ook niet te reageren. Daar vraag ik helemaal niet om. Ik mag mijn mening toch hebben, of mag dat ook al niet meer?
Maar mijn levenservaring heeft me wel het “hoe en wat” geleerd van al die
publiciteitsgeile politici! Ik mag al meer dan 60 jaar stemmen en doe dat ook altijd wel, ben maar niet bang.
Je mag je mening hebben, daar hebben we het nu toch totaal niet over? Waarom vraag je je af of dat niet meer mag, want er is hier niemand die tegen vrijheid van meningsuiting is hoor!
Heb het blijkbaar niet goed uitgelegd, blijkbaar denk jij dat ik vind dat je het inhoudelijk uit moet leggen maar ik probeer uit te leggen waarom het goed voor jou is als je dat wel zou doen.
ik reageerde ook niet op dat jij wel of niet stemt, maar ik reageerde omdat je zei dat je het logisch vindt dat de opkomst zo laag is. Ik vind dat heel onlogisch en probeer inhoudelijk uit te leggen waarom ik dat onlogisch vind.
Maar dan de volgende poging:
Als jij denkt: ik wil serieus genomen worden dan is het niet zo dat de gemeenteraad gaat luisteren als je gaat beledigen en met inhoudsloze opmerkingen komt. Het is een wisselwerking! Jij neemt waarschijnlijk ook iemand sneller serieus als diegene inhoudelijk klaagt. Ook denk ik dat het probleem bij jou ligt omdat begrijpend lezen niet je sterkste kant is. Zo maak je aannames die totaal niet passen bij de teksten die ik verstuur. Je begrijpt me simpelweg niet.
@ Guido van Dooren : waarom schamen ? We hebben hier toch stemrecht en géén stemPLICHT !
Als partij zouden jullie een beetje schaamrood op de kaken moeten krijgen…jullie pretenderen een partij voor alle Helmonders te zijn. Maar als ik dan jullie kandidatenlijst bekijk, zie ik daar géén juiste afspiegeling van onze stad. Alleen maar blanke personen met hoger betaalde functies en/ of ondernemers, vreemd toch ?
Helmond bestaat voor een derde uit mensen met een immigratie achtergrond, ongeveer een derde beslaat uit mensen met een inkomen uit de lagere inkomens- klassen….ga je SCHAMEN !
Brouwhuis rekent op GroenLinks!!!!!! Maak je beloftes waar, hiermee kun je bewijzen dat stemmen WEL zin heeft
Update 2
De 37 gemeenteraadsleden die gekozen zijn:
Gefeliciteerd Gaby van den Waardenburg
@Jan
Volgens mij is het dan toch duidelijk; plan! is niet de partij waar je op stemt. Dan hoeven ze zich niet te schamen, zo werkt een democratisch systeem. Er zijn nog genoeg partijen waar je op kan stemmen als je het met een bepaalde partij niet eens bent
–
En dat stoort me wel een beetje; een bepaalde groep Helmonders heeft altijd wel wat te klagen en is het nergens mee eens. Ze voelen zich niet vertegenwoordigd want ze hebben geen vertrouwen in de partijen die er zijn omdat ze het gevoel hebben dat er niet naar ze geluisterd wordt.
Maar diezelfde groep mensen maakt niet gebruik van de mogelijkheid om:
– langs te gaan bij een raadslid en te vertellen wat hem/haar dwars zit
– een eigen partij/beweging op te richten
– lid te worden van een partij die het dichtst bij zijn/haar ideologie ligt
dus ik snap het niet. al die kansen, al die mogelijkheden. En het enige wat je doet is kankeren op wethouders, beleidsmakers, de burgemeester, de carnavalsvereniging die volgens jou te elitair is, het feit dat er nog geen nieuw zwembad is, de zorg voor de ouderen slecht is, het hele systeem niet deugt, het allemaal vriendjes van elkaar zijn en tot slot; dat ze niet naar je Luisteren.
Dus kom achter je scherm vandaan; en ga in gesprek met de mensen die gisteren gekozen zijn. Wie weet wat je allemaal voor elkaar kan krijgen door gewoon eens een gesprek aan te gaan.
@Rick
Zeer goede analyse, ben het helemaal met je eens.
Mijn stem ging naar Lonneke Maráczi!
En wat de P(euters) V(ol) (V)ijandigheid betreft, die partij is gelukkig uitstervende. Nu dat gedachtegoed nog.
@Rick van den Heuvel op donderdag 22 maart 2018 om 11:59:
Ik weet niet in welke gemeente jij woont, maar mijn ervaringen zijn duidelijk anders. Kan ook zijn dat ik te moeilijke vragen stel.
Kort samengevat:
1 ik heb gestemd, net als altijd. Wie niet stemt, mag niet klagen.
2 Jammer dat die partij 0 zetels heeft gekregen!
3 Er is heel veel keuze bij onze gemeenteraad en de meeste lijken in hun programma wel erg veel op elkaar.
4 Ik kies er niet voor om zelf mee gaan doen aan de verkiezingen. Ik wil graag gehoord worden en met vertrouwen vertegenwoordigd worden.
5 Tegenwoordig kun je iedere vraag stellen. Alleen krijg je geen antwoorden.
6 Dus ik vind dat ik het recht heb om te klagen. En ik niet alleen.
Harrie van Dijk wat een top aantal stemmen! Dat zegt heel veel. Gefeliciteerd!
Dank je wel voor je vertrouwen Bart! Ik ga mijn best doen ????
Veel gekozen met voorkeur!!
@claartje op donderdag 22 maart 2018 om 18:27:
Ik was inderdaad niet duidelijk genoeg maar ik richtte mij op mensen die niet hebben gestemd en wel klaagde dus onder 1 geef je al toe dat we het eens zijn.
Dan valt punt 2 ook weg, want die partij doet juist datgene wel waarover vele niet-stemmers klagen dat het niet kan.
3 Waarin zou je graag meer verschil willen zien in partijprogramma’s? Heb je dit laten weten aan politieke partijen?
4 Dat mag, omdat je stemde. Als iemand klaagt dat diegene niet wordt gehoord dan vind ik dit wel realistisch als oplossing.
5 Mijn ervaringen zijn anders, het kan oprecht zo zijn dat je vragen te moeilijk zijn! Heb je voorbeelden van vragen die niet zijn beantwoord? Misschien kan ik je helpen!
6 Klagen mag zeker, ik had het over mensen die klaagde en simpelweg niks deden om hun problemen met de gemeenteraad op te lossen (bijvoorbeeld stemmen op vkm).
Mostert na de maaltijd !! ……..Niet met geld kunnen omgaan !!
————————-
4 miljoen extra nodig voor organisatie gemeente Helmond
HELMOND – Om de ambtelijke organisatie op het Helmondse stadhuis goed toe te rusten voor de toekomst, is circa 4 miljoen euro extra nodig. Die verwachting spreken B en W uit in een brief aan de leden van de gemeenteraad. Het geld is nog niet gereserveerd en dus zal de nieuwe Helmondse gemeenteraad zich binnenkort over de zaak buigen.
Dat wordt het paspoort/id-kaart 44 euro duurder maken.
Update 3:
Vanmiddag is de definitieve uitslag van de Helmondse gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. Hieronder kun je exact zien wie op welk stembureau stemmen scoorde.
De definitieve uitslag per kandidaat per stembureau (pdf)
De definitieve uitslag per partij per stembureau (pdf)
@De weblog van Helmond op vrijdag 23 maart 2018 om 14:49:
Bij Helmond Sport zijn maar 56 mensen komen stemmen. Niet veel vind ik.
Interessant om die lijsten te zien met al die cijfertjes!
@De weblog van Helmond op donderdag 22 maart 2018 om 17:19:
De volgorde op die lijst klopt niet volgens mij. Volgens mij is de volgorde per partij eerst gekozen op voorkeur op volgorde van het aantal stemmen en dan pas de overige verkozen kandidaten op lijstvolgorde.
Bij Groen-Links zou Bert van Sas dan op nr 2 moeten staan bijvoorbeeld.
@Jan op donderdag 22 maart 2018 om 13:26:
Beste Jan, wij zijn in partij in opbouw en hebben meerdere malen opgeroepen op onze website en social media kanalen om met ons mee te doen. Tot nu toe zijn we maar bij een deel bekend bij de Helmonders en hebben zich nog geen kandidaten gemeld. Wel zijn we in gesprek geweest op eigen initiatief met diverse personen met een migratie achtergrond om ze warm te maken voor onze partij. Er zijn er op e achtergrond ook aanwezig, maar hebben zichzlef nog niet direct als lid aangemeld en bereid gevonden om op de kandidatenlijst te komen staan. Kortom, we staan daar eker voor open. We staan open om met iedreen in gesprek te gaan…
@TJ op donderdag 22 maart 2018 om 17:54:
Mooi gesproken TJ. bel, mail ons via de website van plan! wij staan open voor een gesprek met iedere Helmonder, met welke achtergrond dan ook…
@Michiel van Geel op vrijdag 23 maart 2018 om 15:15:
Die lijst ontvingen we gisteren van de gemeente en hebben we daarop niet gecontroleerd. Naar de reden waarom zij voor die volgorde kozen, kunnen we slechts gissen.
Blijft interessant die lijstjes. Ook opvallend dat GroenLinks met maar 24 stemmen meer dan het CDA zes gemeenteraadszetels krijgt en het CDA aar vijf. Elke stem telde dus.
Groen Links heeft de overwinning grotendeels aan Brouwhuis (392 stemmen) te danken! Hopelijk kan GL echt iets doen aan de stank in Brouwhuis, het bos behouden en de uitbreiding van de industrie stoppen…. laat ze aub luisteren naar deze wijk! Deze kans krijgen ze maar één keer om te laten zien waar de burger op heeft gestemd!
Zelf niet op Groen Links gestemd, maar wel verschrikkelijk blij dat zij de meeste winst behaald hebben. Eindelijk eens een ander geluid dan de PVV-borrelpraat en CDA-politiek. Het verwijt ‘dat politiek De Helmonder’ niets zou interesseren, vind ik erg kort door de bocht geredeneerd in verschillende media. Ik denk dat met name in Brouwhuis en Rijpelberg mensen de stankoverlast meer dan beu zijn en hopen dat er eindelijk eens iets voor de bewoners verbetert in plaats van voor de betreffende overlastgevende bedrijven. Wat dat betreft verschilt gemeente-politiek verdomd weinig met landelijke politiek: geld/bedrijfsleven gaat helaas altijd voor leefomgeving/mensen/service.
Beste politici,
De opkomst in Helmond is de laagste van heel Nederland!
Bij de parlementsverkiezingen in 2017 stemde 20,6% op de PVV! Helmond was daarmee de grootste gemeente buiten Limburg met zo’n hoog percentage!
Wat denken jullie zelf, zou er nog veel vertrouwen zijn in de helmondse politiek? En, aan wie zou dat liggen?
Je kunt wel bezig blijven de burger te diskwalificeren maar ooit zul je moeten onderkennen dat deze gemeente heel slecht functioneert en verschrikkelijk respectloos met burgers omgaat.
Groeten, Eric Bouwmeester
Ik heb zelf ook niet op Groen Links gestemd maar zie nu wel veel nieuwe mogelijkheden voor een progressieve politiek met heeeel veel aandacht voor verduurzaming. Ga vooral geen coalitie aan met het CDA. Dit zal altijd vertragend werken. Wantrouw de VVD en probeer het eens met de partij zonder ruggengraat D66. Wie weet wordt het dan nog wat. Hallo Groen Links: het gas erop en eraf. Succes!!!
Beste mensen van Groen Links,
Als burger begrijp ik het niet als gezworen tegenstanders in onze gemeenteraad de beste maatjes zijn. Ga alsjeblieft niet weer met CDA en VVD in zee. Waarom denken jullie dat er mensen Groen Links stemmen? Om weer CDA te krijgen? Dan hadden ze wel CDA gestemd lijkt mij.
Er zijn alternatieven!
Groeten, Eric Bouwmeester
Beste nieuwe gemmenteraadsleden,
Neem de burger serieus!
Mijn eigen ervaring is erg slecht. In 2012 heb ik de complete gemeenteraad en het college aangeschreven, een interview aan het ED gegeven, met wethouder De Leeuw gesproken, 3 keer de gemeenteraad toegesproken en 1 keer voor een commissie gesproken over misstanden bij de LEV Groep en SMO. Daarnaast heb ik 3 fractievergaderingen toegesproken en met raadsleden van 2 andere partijen persoonlijk gesproken en toem mw. Blanksma burgemeester werd, haar ook geschreven.
Het heeft niets opgeleverd! Geen enkele reactie, behalve dan dat ik nog verder de grond in getrapt ben.
Groeten, Eric Bouwmeester
Beste Eric,
Ga op deze weblog eens naar Repaircafe Rijpelberg en bekijk ook eens onze strijd om uberhaupt te overleven met een superarrogante gemeente. We zitten er nu goed bij maar vraag niet hoe. We zijn nu supersuccesvol maar ik ben er grijs van geworden. http://www.facebook.com/repaircaferijpelberg
Voor de volledigheid, zelf heb ik wel gestemd! Stemmen doe ik altijd, anders verandert er nooit wat.
In 2014 heb ikbop Nathalie van de Zande van de SP gestemd. Tot mijn grote blijdschap werd de SP de grootste partij en Nathalie wethouder. Wat ik minder vond was dat ze gewoon met CDA en VVD in zee gingen.
Vervolgens zijn we er niets mee opgeschoten. Zo werkt dat met politici, ze vinden hun collega’s van andere partijen belangrijker dan hun eigen achterban!
Genaaid worden door een wethouder van het CDA is nog tot daar aan toe maar genaaid worden door een SP wethouder waar je zelf op hebt gestemd? Dat is het ultieme verraad.
Drie keer raden op wie ik deze keer juist niet heb gestemd. Het probleem is dat je ooit een keer geen opties meer hebt.
Als iedereen je al een keer teleurgesteld heeft, waarom zou je nog gaan stemmen dan?
Machiavelli zei al eerder, veel eerder: democratie is leven met de onzalige gedachten van een ander. Hou vol. Groen Links gaat alles beter maken in een nieuwe coaltie. Count you blessings. Strontridder CDA eruit en een nieuwe horizon.
Het evalueren van de verkiezingen is belangrijk. Het kijken naar de toekomst is ook belangrijk.
Ik zet de gemeenteraad in de oude en de nieuwe samenstelling meteen aan de slag (en die gemeenteraad hoeft echt niet te wachten tot de nieuwe coalitie van het college van B & W is gevormd, ook al is de nieuwe coalitie misschien wel precies hetzelfde als de oude coalitie).
De lage opkomst is natuurlijk ook een beetje de schuld van de PVV die niet mee durfde te doen in Helmond. Ik denk dat veel PVV-stemmers thuis bleven omdat ze niet wisten op wie ze moesten stemmen.
Beste Eric Bouwmeester,
dat je genaaid zou worden had je van te voren kunnen weten en zeker met mensen vanuit het CDA. Het is de reden dat ik nergens op gestemd heb, omdat je gewoon telkens nogmaals, genaaid wordt door de politiek. Ik heb dat een paar jaar geleden hier in Noord voor het laatst gevolgd toen Wijk Centrum de Terp met alles erin en erop door o.a. Nathalie v.d. zanden om zeep werd geholpen. Ik heb de politiek daarna nog even gevolgd om te kijken waar ze al die mensen weggestopt hebben die er werkte. Ze zijn gewoon overal heen gepleurd, het sloeg gewoon nergens op. Als ik zie wat er ondertussen van o.a. de vrijwilligers is geworden, meer dan beschamend. Veel van die mensen gaan er nog onder gebukt dat hun buurthuis is afgenomen. Het kan het CDA en uberhaubt de politiek niets schelen. Het ging toen om bezuiniging, daarom moest het weg zoals in Helmond meer is wegbezuinigd. Wat er nu voor in de plaats is gekomen heeft in 2 jaar tijd al veel meer gekost. Ik kan hier een enorme waslijst plaatsen van grote missers, maar weet je, ik heb er geen zin meer in. De politiek is er niet voor jou, ze zijn er voor zichzelf, altijd al geweest , dat zal nooit veranderen. Het enige wat altijd stabiel is gebleven, winstbejag voor hun eigen belang. En goed vangen, elke maand, veel meer dan de man in de straat die elke maand GENAAID wordt.
@Rijpelaar op zaterdag 24 maart 2018 om 11:42:
PVV-stemmers weten doorgaans niet waar de stembureau’s gevestigd zijn in hun stad. De afwezigheid van die partij in Helmond speelt in het stemgedrag geen rol. Dus zou ook het opkomstpercentage niet anders zijn geweest zoals het nu is.
Het is een illusie dat PVV stemmers laagopgeleid zijn, deze hoogopgeleide PVVer kan vanwege imagoschade niet actief worden als raadslid, daarmee zou ik teveel werk verliezen.
(zzper met een universitaire master)
Aan alle kiezers (helaas steeds minder: een zeer serieus probleem): dank voor jullie moeite en stem. Aan alle gekozenen: succes!
Aan de CDA-cultuur in Helmond komt waarschijnlijk een einde…… Of er veel verandert lijkt echter onwaarschijnlijk.
Nee Edwards,
zoals ik hierboven al aangaf, van links,rechts, of in het midden, net als in de grote politiek wordt je genaaid. Er veranderd niets! Alles staat al Jaren van te voren vast en wordt er door heen gedrukt. Al die liijsttrekkers/duwers ten spijt, ze dachten dat zij het verschil zouden maken? Lekker terug naar huis en ga iets nuttigs doen voor jezelf, of voor de samenleving, of beiden. Zij dachten ook dat ze voor de ‘gewone’ man iets zouden betekenen? De gewone man, die wordt zoals decennia lang al………………………..leeg geroofd. En dat beste kiezers, veranderd nooit!!
Iets over de 4.200 stemmen (CDA), je staat op de tweede plaats (na GL) en dan wordt je aan de kant geschoven en mag je niet meedoen? Tenminste zo ziet het eruit als je het ED van vandaag (29 maart) hebt gelezen.
Kijk, dit kan nu één van de redenen zijn waarom veel mensen een volgende keer niet gaan stemmen. Niet dat het CDA mijn partij is (en GL al helemaal niet), maar het zet je toch aan het denken.
Uiteindelijk verandert er geen ene moer! Of dacht je nu werkelijk dat ze het ineens helemaal anders gaan doen? Ben je gek!
Alle bestaande partijen hebben t.o.v. 2014 dik aan stemmen verloren! M.u.v. GL en de 2 nieuwe partijen plan! en 50+ En nu lezen we in het ED: De keuze voor deze combinatie van partijen is volgens huidig wethouder namens GroenLinks Paul Smeulders ingegeven door de wens om een ‘progressievere koers’ te varen. „De uitslag van de gemeenteraadsverkiezing gaf een duidelijk signaal. De kiezers willen verandering doorzetten. Wij denken dat we dat beter met D66 en Lokaal Sterk kunnen bereiken dan met het CDA.” Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij bijzonder! CDA 16% verloren, PvdA 27% verloren, Lokaal Sterk, 36% verloren, VVD 11% verloren, SP 24% verloren, HH 20% verloren, D66 2% verloren, HA 33% verloren… 50+ 3 zetels gewonnen!, plan! 1 ruime zetel gewonnen! Als je dus de kiezersuitslag volgt heb ik toch een duidelijk ander beeld bij het coalitievoorstel wat nu onderzocht gaat worden…