De komende vijf jaren is de Onze Lieve Vrouwekerk dé plek voor de grotere theaterproducties in onze stad. Veel Helmonders hebben inmmidels al een kijkje kunnen nemen op de nieuwe tijdelijke locatie van theater Speelhuis. De reacties zijn zeer positief en velen zijn aangenaam verrast door de kwaliteit. Ook de unieke ambiance van de kerk is goed behouden gebleven. Maar het tijdelijke theater is nog niet eens officieel in gebruik genomen of gemeenteraadsleden zijn al met elkaar in gesprek over de toekomst van een permanent theater. De discussie is losgebarsten: welk theaterconcept? Welke locatie? Hoe te exploiteren?
Aanstaande dinsdag besluit de raad over de fiattering van een werkbudget van €100.000,- om het vervolgproces voor een nieuw theater nader vorm te geven. Een samenwerkingsverband met een marktpartij in een zogenaamde Publiek-Private Samenwerkings-constructie (PPS) is interessant om nader te onderzoeken. Mogelijk komt dan ook een ander ambitieniveau en financiële ruimte in beeld. Naast voors zijn er echter ook tegens te benoemen als het gaat om PPS-constructies (zo is een dergelijke constructie met ontwikkelaar Van Wijnen op Suytkade geen schoolvoorbeeld geweest). Er zullen goede afspraken gemaakt moeten worden over taak- en risicoverdeling.
De vraag of Helmond behoefte heeft aan een nieuwe, grote theaterzaal is legitiem. Er is namelijk een enorme investering mee gemoeid. Wij zullen er in ieder geval veel gemeenschapsgeld bij moeten leggen. Een andere relevante vraag is hoe de nieuwe locatie exploitabel te maken. In de discussie wordt regelmatig gesproken over de positie van Helmond binnen de B5-gemeenten (de vijf grootste steden van Brabant) als het gaat om zaken die de anderen wel hebben en Helmond niet. Het argument “omdat zij dat ook hebben” is voor GroenLinks niet valide om over uitbreiding te praten. Concurreren met het Muziekgebouw of Parktheater in Eindhoven kunnen we niet. Bovendien vinden veel Helmonders het niet erg om het openbaar vervoer of de auto naar Eindhoven te pakken voor de grotere producties. Daarnaast zijn er in de regio voldoende theaters aanwezig die nagenoeg dezelfde capaciteit als ’t Speelhuis kunnen bieden.
Investeer niet in capaciteit, maar in kwaliteit. Zoek daarin juist onderscheidendheid ten opzichte van de regio. En zoek ook de samenwerking met de regio op zodat programmering afgestemd kan worden. Juist onderscheidendheid en kwaliteit in het cultuuraanbod zal Helmond positioneren op de culturele kaart van de regio. Dit zal ons inziens de aantrekkelijkheid van de stad vergroten.
Ling Ko
Fractievoorzitter