De bouw van het nieuwe stationsgebouw op het Stationsplein is gestart. Het wordt een ovaal gebouw met veel glas, duurzame materialen en een groen dak met sedumbeplanting. Zie hier het ontwerp dat de weblog destijds bekend maakte. Volgens de planning is dit nieuwe stationsgebouw voor het eind van dit jaar klaar.
In het stationsgebouw komen een bloemenwinkel, Kiosk, Döner-zaak, openbaar toilet, een hal met controlepoortjes en diverse technische ruimten voor onder meer het informatiesysteem voor de busreiziger.
De firma Houta bouw uit Geldrop mag het in opdracht van gemeente Helmond gaan bouwen. Het is uniek in Nederland dat een gemeente opdrachtgever is voor de bouw van een stationsgebouw. Normaliter gebeurt dit door ProRail en de NS.
Wethouder Frans Stienen (Stedelijke ontwikkeling, Verkeer en Vervoer) daarover: “In dit geval hebben wij het voortouw genomen, omdat we het station zien als een belangrijke entree van onze stad. Het nieuwe station krijgt een transparante en uitnodigende uitstraling met diverse functies voor de reiziger. Met de verdere ontwikkelingen bij de Spoorzone, wordt station Helmond een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger, automobilist en taxi elkaar ontmoeten.”
Het animatiefilmpje hierboven geeft je een indruk van dit nieuwe gebouw én het gehele project Spoorzone Helmond. Dit is het gebied rondom NS-station Helmond waar het station deel van uitmaakt. Er komt ook een onderdoorgang onder het spoor en het Stationsplein krijgt een nieuwe inrichting. Eerder al is er een nieuwe fietsenstalling gebouwd en is het busstation geheel vernieuwd. Als alles volgens planning verloopt, is het project eind dit jaar klaar.
Behalve de sedumbeplanting op het dak van het stationsgebouw (en op de daken van de fietsenstalling en de beheerdersruimte) krijgt het station meerdere duurzaamheidskenmerken. De beplanting moet zorgen voor een aangename temperatuur in de ruimtes in zomer en winter en moet het regenwater opvangen. Met dat regenwater kunnen de toiletten in het stationsgebouw doorgespoeld worden. Ook kan de bloemenwinkel van dit water gebruik maken. Op het dak van het station komen ook zonnepanelen..
Wethouder Stienen over de financiering: “Ik dank het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Stimulus OP-Zuid voor hun bijdrages. Samen met het bedrag dat wij als gemeente Helmond hierin investeren, is het mogelijk om een station met de nodige uitstraling te realiseren, dat perfect past in de vernieuwing van de gehele Spoorzone.” Hoeveel de gemeente nu zelf moet bijdragen, kregen we niet zo snel gevonden.
Foto’s van de werkzaamheden aan de Spoorzone, staan hier, hier, hier en hier.