42reacties
Ontwerp van nieuwe stationsgebouw
– PRIMEUR –
Hieronder het ontwerp van het nieuwe stationsgebouw. Vanavond maakt architect Paul van der Ree dat ontwerp bekend. Dit gebouw maakt deel uit van de Spoorzone en komt in plaatst van het oude stationsgebouw dat op dit moment gesloopt wordt.
42 reacties:
Ziet er goed uit!
Dit is duidelijk niet van wat ik er van verwacht had. Het is in mijn ogen een te klein gebouw wat te kort doet aan Helmond als stad. Architectuur is wel mooi gekozen met veel glas en openheid.
Wat me verder opvalt, en ik weet niet of het er niet ingetekend is, dat de perron overkapping ontbreekt, op de overkapping bij het stationsgebouw na dan. Zeer onprettig.
Wat wel weer juichen is, is de Doner.
Idd Niels,
Ik had het gebouw veel markanter verwacht. Het doet flink tekort aan een centraal station. Hopelijk kunnen ze het groter maken als nu wordt voorgesteld. Zeker een beperkt budget, station brandevoort is nog mooier, enkel de doner ontbreekt daar nu.
Op naar een groter gebouw want dit is een blamage voor helmondstad.
Adrie
De ondergrondse fietsenstalling zal in het totale project wel het paradepaardje worden.
Ziet er goed uit vind ik. Ik krijg met deze plaatjes wel een beetje het idee dat ik weer een jaar of acht oud ben en met de treintjes speel.
dit is dus de staionsHAL nu nog het STATION
@alex op dinsdag 9 oktober 2012 om 20:54:
Hoezo die opmerking? Dit is toch het nieuwe station van alle kanten bezien?
Gelukkig is het eerder klaar dan de nieuwe doorlooptunnel van het Centraal Station in Eindhoven.
Zojuist was de presentatie in de raadscommissievergadering Ruimtelijk Fysiek in het Bestuurscentrum Boscotondo aan het Frans Joseph van Thielpark. Volgens 1 van de aanwezigen werd het ontwerp goed ontvangen.
Voor D66 waren de zonnepanelen op het stationsgebouw en de fietsenstalling met een groen dak pluspunten. Zij hadden het college gevraagd dit mee te nemen.
Zojuist liet de gemeente het volgende weten:
Ontwerp nieuw stationsgebouw Helmond klaar
Het is bekend hoe het nieuwe station in Helmond eruit komt te zien: een ovaal gebouw met veel glas, duurzame materialen en een groen dak met sedumbeplanting.
Dit geeft het nieuwe station een transparante en uitnodigende uitstraling. Op de plek van het inmiddels gesloopte station verrijst naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar dit nieuwe bouwwerk.
Het ontwerp is getekend door architect Paul van de Ree van Studio SK, die onder meer de stationsomgeving van Apeldoorn als referentie heeft gebruikt. Wethouder Tielemans (Spoorzone) is verheugd over het ontwerp en de realisatie van het nieuwe station. “De definitieve materiaalkeuze moet nog wel plaats vinden, maar duidelijk is dat het sowieso een heel transparant gebouw wordt waarbij de diverse functies voor gebruikers heel erg herkenbaar en duidelijk zichtbaar zijn. Mogelijk komt er op het dak ook een aantal zonnepanelen; we gaan dat idee nu verder onderzoeken.”
In het Stationsgebouw komen de volgende voorzieningen: een bloemenwinkel, Kiosk, Döner-zaak, openbare toilet, een hal met controlepoortjes en diverse technische ruimten voor onder meer het Reiziger informatiesysteem voor de busreiziger.
3D-beelden en plattegronden nieuw stationsgebouw Helmond (pdf)
Wethouder Tielemans over de financiering: “Ik dank het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Stimulus OP-Zuid. Door hun bijdrages – samen met het bedrag dat wij als gemeente Helmond hierin investeren – is het mogelijk om een station met de nodige uitstraling te gaan realiseren. Een station dat perfect past in de vernieuwing van de gehele Spoorzone.”
Dit jaar wordt gebruikt om de verdere voorbereidingen af te maken. Van januari tot en met maart 2013 vindt de aanbesteding van de bouwwerkzaamheden plaats. Vanaf april worden de benodigde materialen besteld. De bouw start dan -als de overige Spoorzoneprojecten volgens planning verlopen- in de tweede helft van 2013. Het doel is om eind volgend jaar het nieuwe gebouw in gebruik te kunnen nemen.
Ik vind t er mooi uit zien! Alleen nou nog die spuuglelijke flats, aan de andere kant van t spoor, nog weg.
Ik dacht dat Thielemans het over een traditioneel station had… Nu vervang je het ene lelijke station door het andere…
De reacties hier zeggen genoeg. Ook ik vind het helemaal niks. Het ene afdak wordt vervangen door het andere. Doet me denken aan station ’t Hout met die ovale vormgeving.
De spoortunnel in Eindhoven krijgt een breedte van ca. 35 meter en gaat ca. 32 miljoen euro kosten. De feitelijke bouw start in januari 2013 en zal zijn gerealiseerd in 2016.
Het fraaie station in Eindhoven blijft ongewijzigd.
Wat krijgt Helmond-centrum qua station? Een bouwwerk zonder echte uitstraling en simpel qua uitvoering dat binnen 6 maanden zal zijn gerealiseerd.
En voor een totaalbedrag van ca. 30 miljoen krijg je er een busstation, stationsplein en parkeerkelder (voor fietsen!!) bij.
Dat is een koopje.
In Brandevoort zijn ze trots op hun station, ocharme centrum-manager Tielemans.
.
Tijdelijke huisvesting voor de Hermes
Er is besloten dat er voor busvervoerder Hermes geen tijdelijke huisvesting bij het station wordt gebouwd. Die voorziening is onder andere nodig als plek waar de buschauffeurs kunnen verblijven als ze even pauze hebben. In plaats van een tijdelijke voorziening zullen 1 of meerdere bestaande panden aan de Smalstraat daarvoor ter beschikking worden gesteld. Panden die op de nominatie staan om gesloopt te worden. En die nu naar verwachting pas in 2014 gesloopt zullen worden.
Dit voorkomt stagnatie in de planning van het project Spoorzone en bespaart tenminste 75.000 euro. Peanuts natuurlijk op een bedrag van circa 32 miljoen euro, zijnde de geraamde kosten van het totale project Spoorzone. Maar, wie het kleine niet eert …
Geen uitstraling…veel te klein.
Ik vind het wel een aardig ontwerp. Voor een station als Helmond, met slechts twee sporen, hoeft ook echt geen groots gebouw ontworpen te worden. Mensen lopen er toch hard door heen op weg naar hun bestemming. Wat uitstraling betreft heb je dan meer aan een mooi en praktisch stationsplein en dat is er volgens de tekening ook. Het grootste voordeel vind ik echter de onderdoorgang die er eindelijk komt.
Ziet er goed uit. Op de tekeningen althans. Wat willen Helmonders eigenlijk. Altijd gezeur en gemekker. Enkele hier geplaatste reacties lijken wel van oude mannen (de eigenlijke bromberen): “als er maar niet te veel veranderd wordt, anders weet ik niet meer waar ik thuishoor”! Overigens zullen de meesten – in ieder geval velen – toch nooit met de trein gaan. Nemen liever toch de auto.
Willen de Helmonders soms een stationsgebouw dat past bij een stad van een half miljoen of meer inwoners? Och arme. Die kunnen ook lelijk zijn hoor en helemaal niet bevallen. In Helmond zijn maar twee perrons hoor, dus zo uitgebreid hoeft het allemaal niet te zijn. Als het maar oogt en op de tekening doet het dat wel!
@brombeer
Oneens.
O ja: spoor twee heeft dadelijk geen afdak meer? Tjonge, jonge.
@Niels op dinsdag 9 oktober 2012 om 17:16:
In dit ontwerp zit inderdaad geen overkapping bij perron 2. De gemeente liet weten dat ze aan het bekijken zijn of dit toch nog gerealiseerd kan worden.
Dirk S: ik dring jou mijn mening toch niet op. Ik mag er toch van denken wat ik wil. Vrijheid van meningsuiting, het dat!
Ik geef er niet zo veel om hoe het eruit ziet. Ik reis vrijwel dagelijks met de trein en moet dus ook best vaak even wachten. Soms ook wat langer. Comfort is dan best prettig. Want het is werkelijk afschuwelijk als je een kwartier op een station staat waar ze alleen van die kleine glazen bushaltehokjes hebt. Als het meer dan miezert, ben je alsnog zeiknat en door en door koud. En volgens mij is het niet echt te veel gevraagd om een beetje beetje beschut op je reis te kunnen wachten.
Ik heb er maar één woord voor: vreselijk.
Het ene lelijk stationsgebouw is net gesloopt er wordt weer een ander gedrocht voor teruggezet. Volgens mij is het veel te klein, onbreekt fatsoenlijke overkapping maar vooral past het totaal niet in de omgeving.
Vanuit het station wil men toch een binding maken richting Suytkade. Had dan ook een station ontworpen met de hier gehanteerde ontwerpvisie. Dat ziet er ten eerste veel beter uit en dan komt er tenminste een geheel in het gebied.
Ik blijf me maar verbazen om het gebrek aan visie op de stoelen die hierover gaan…
Helmond wil wel maar kan het niet
Kunstenaars gezocht voor kunstwerk bij nieuwe station
De gemeente Helmond is op zoek naar kunstenaars voor een kunstopdracht bij het nieuwe station en Stationsplein. Dat kunstwerk moet een herkenbare opvallende ‘landmark’ en een visitekaartje voor Helmond worden. “In het kunstwerk dient het Helmond van nu en de toekomst als inspiratiebron/gedachte meegenomen te worden” aldus de gemeente. Het vandalismebestendige kunstwerk mag geen traditioneel kunstwerk worden. Het budget (inclusief honorarium en materiaalkosten, maar exclusief btw en plaatsingskosten) is 150.000 euro.
Tot 18 december kunnen geïnteresseerde kunstenaars zich middels motivatiebrief, CV en portfolio per post aanmelden. Een selectiecommissie nodigt daarna in januari 2013 maximaal 4 kunstenaars uit om een betaald schetsontwerp te maken. Een paar maanden later krijgt 1 van hen de opdracht om eind 2013 zijn of haar kunstwerk op te leveren.
Nou gemeente, ik doe het voor de helft. Wat zeg ik, ik doe het voor een kwart! Dan kunnen we het overgebleven bedrag besparen voor iets nuttigs.
€ 150.000 euro voor een stuk steen/brons/metaal is echt overbodig veel…
En ik nog wel gratis,mits dat geld naar de Helmonders gaat,maak een keer wat moois voor hen,of zorg dat de armoede wordt teruggedrongen. Ik ben echt wel geschrokken laatst hoe Helmond is veranderd,mijn stad is niet meer wat het was,nie leuk.
Duur grapje zo’n kunstwerk. Maar als het zoveel mag kosten, een idee: Zet een Rolls Royce van een jaartje oud (waar de financiële kop dus van af is) rechtop op zijn kont, seal hem in en klaar is kees. Helmond Automotive! en binnen dat budget denk ik.
Dus de gemeente heeft geen geld, maar wil wel 150.000 euro uitgeven voor kunst? Beetje vreemd toch? Zo hebben ze ook geluidswanden neergezet bij de treinrails.. heel leuk, maar levensgevaarlijk, want nu heb je weinig tot geen overzicht meer bij de spoorovergangen.. ik heb geleerd om extra te kijken of er een trein aan komt, aangezien een sein of spoorboom ook kapot kan gaan.. nu zie ik pas iets als ik al zo’n beetje op het spoor ben.. weinig nagedacht dus!
Niet gehinderd door enige kennis van zaken en voeling wat er in de stad leeft, gaat men lekker verder met het verzinnen van geldverspillende nonsens waar niemand op zit te wachten.
In het kunstenarswereldje gaat het al als een lopend vuurtjerond wat voor prachtig goed betaald kunstwerk er in Helmond te maken valt.
SP-vragen over kunstwerk van anderhalve ton
De SP heeft met verbazing kennis genomen van de oproep van de gemeente om een kunstwerk te ontwerpen voor het nieuwe station.
Gisteren werd bij de behandeling van de begroting nogmaals benadrukt dat de gemeente moeilijke tijden tegemoet gaat, en dat we zo zuinig mogelijk om moeten gaan met de middelen die we hebben. De SP vindt het daarom vreemd dat voor dit kunstwerk wel 150.000 euro wordt uitgetrokken. Dit past wat de SP betreft niet in het plaatje van zuinig omgaan met gemeenschapsgeld. Dat brengt de SP op de volgende vragen:
1. Wanneer heeft u besloten dat een kunstwerk toegevoegd moet worden aan het nieuwe station en de aanpassingen aan het stationsplein?
2. Waarom is hier in de uitgebreide presentatie aan de raad nooit over gesproken en is de raad niet betrokken bij de afweging om hier geld voor uit te trekken?
3. Betaalt NS en / of Prorail mee aan dit kunstwerk? Zo ja, hoeveel?
4. Hoe is gekomen tot het bedrag van 150.000 euro? Welke afwegingen zijn daarbij gemaakt?
5. Uit welk potje gaat het college dit kunstwerk betalen?
6. Deelt u onze mening dat we als gemeente financieel moeilijke tijden tegemoet gaan en dat we zorgvuldig om moeten gaan met gemeenschapsgeld? Zo ja, hoe kunt u deze uitgave van 150.000 euro aan een kunstwerk dan verantwoorden?
7. Deelt u onze mening dat een kunstwerk niet strikt noodzakelijk is om bij te dragen aan het doel van de aanpassingen aan het station, te weten een betere ontsluiting en bereikbaarheid en een mooiere uitstraling, gezien het feit dat de aanpassingen aan het plein, het nieuw te realiseren station en de onderdoorgang hier op zichzelf al aan bijdragen? Zo nee, waarom niet?
8. Bent u bereid het budget drastisch naar beneden bij te stellen, of hier zelfs geheel van af te zien, zodat het beter past in het sobere uitgavenpatroon wat wij de komende jaren zullen moeten handhaven? Zo nee, waarom niet?
De SP maakt zich onnodig zorgen. Voor een gering bedrag realiseert de gemeente Helmond op het stationsplein een kunstwerk dat meer uitstraling heeft dan de overige opstallen samen.
Het plan van Ronald is erg goed maar de kosten ervan overtreffen het bedrag dat nu zal worden aangewend.
De antwoorden van het college van B&W op de SP-vragen over het kunstwerk van 150.000 euro voor het nieuwe station:
Vraag 1: Wanneer heeft u besloten dat een kunstwerk toegevoegd moet worden aan het nieuwe station en de aanpassingen aan het stationsplein?
Antwoord: Reeds in 2005 is een management paper vastgesteld welke aan de basis heeft gelegen van het project Spoorzone Helmond. Nadat dit paper werd vastgesteld is er veel werk verzet om aanspraak te kunnen maken op diverse, voor het project in aanmerking komende, Subsidieregelingen. Dit werk heeft zijn vruchten afgeworpen en er zijn, sec. voor dit project, voldoende middelen vergaard om het project Spoorzone welke een financiële omvang kent van ca. mio.30 te kunnen uitvoeren. Onder de diverse beschikkingen valt ook een EFRO Subsidieregeling (Europees Stimuleringsfonds), deze regeling dient volledig aangewend te worden voor een hoogwaardige pleininrichting. Daarbij dient bij deze hoogwaardige pleininrichting niet alleen gedacht te worden aan praktisch hoogwaardige inrichtingselementen zoals bestratingen e.d. maar er moet juist een toegevoegde waarde voor de omgeving en vooral voor de gebruiker (reiziger) ontstaan. Dit bereiken we juist met elementen die iets extra’s bieden aan een omgeving en daar hoort bijv. kunst ook bij. In de budget-ramingen is ook altijd rekening gehouden met toegevoegde waarden voor de nieuwe stationsomgeving. Een plan als deze wordt, in het ontwikkeltraject, immers integraal en volledig afgewogen en uitgewerkt en daar hoort naast vaste elementen als bijv. roenvoorziening en verlichting e.d. ook kunst bij.
Vraag 2: Waarom is hier in de uitgebreide presentatie aan de raad nooit over gesproken en is de raad niet betrokken bij de afweging om hier geld voor uit te trekken?
Antwoord: Wij wijzen u erop dat In de commissie RF van 9 oktober jl. architect Van der Ree tijdens zijn presentatie heeft aangegeven dat er binnen het project nog een apart traject is ingezet om een waardevol element toe te voegen aan de stationsomgeving. Hierover zijn tijdens de commissievergadering geen vragen gesteld en de presentatie van de heer Van der Ree is niet in het verslag van de commissie vastgelegd. Afweging door de Raad om hier extra geld voor uit te trekken is niet aan de orde, omdat in de budget ramingen altijd met een totaal pakket voor het project rekening is gehouden en de financiering van dit projectonderdeeltje (ca. 0,5%) binnen extern beschikt budget past.
Vraag 3: Betaalt NS en / of Prorail mee aan dit kunstwerk? Zo ja, hoeveel?
Antwoord NS en/of ProRail leveren geen financiële bijdrage aan dit projectonderdeel.
Vraag 4: Hoe is gekomen tot het bedrag van 150.000 euro? Welke afwegingen zijn daarbij gemaakt?
Antwoord: Het bedrag is tot stand gekomen op basis van:
– ervaringscijfers van onze externe adviseur;
– ervaringscijfers omtrent kunst welke aanwezig zijn binnen de gemeentelijke afdeling Kunst en Cultuur;
– De fysieke omvang van de projectomgeving waarbinnen het kunstobject passend en van toegevoegde waarde moet zijn;
– praktische ervaring omtrent kosten van kunst en verlichting en het plaatsen c.q. aanbrengen daarvan, welke is vergaard uit cijfers vanuit het project “Kwaliteitsimpuls Centrum Helmond” en “Aanlichten Kanaalzone Helmond”;
Afwegingen waaraan het kunstobject dient te voldoen staan in de gepubliceerde uitvraag vermeld.
Vraag 5: Uit welk potje gaat het college dit kunstwerk betalen?
Antwoord: Zoals reeds vermeld in de beantwoording van vraag 2 past de financiële verantwoording voor dit projectonderdeel ook binnen het voor het gehele project beschikbare budget. Concreet zal betaling plaats vinden door aanwending van de EFRO subsidie.
Vraag 6: Deelt u onze mening dat we als gemeente financieel moeilijke tijden tegemoet gaan en dat we zorgvuldig om moeten gaan met gemeenschapsgeld? Zo ja, hoe kunt u deze uitgave van 150.000 euro aan een kunstwerk dan verantwoorden?
Antwoord: Op uw vraag of we zorgvuldig met gemeenschapsgeld om moeten gaan kunnen wij met ja bewoorden. De uitgave aan het kunstwerk wordt, zoals reeds eerder in beantwoording van uw vragen aangegeven, geheel gefinancierd middels door derden beschikte middelen.
Vraag 7: Deelt u onze mening dat een kunstwerk niet strikt noodzakelijk is om bij te dragen aan het doel van de aanpassingen aan het station, te weten een betere ontsluiting en bereikbaarheid en een mooiere uitstraling, gezien het feit dat de aanpassingen aan het plein, het nieuw te realiseren station en de onderdoorgang hier op zichzelf al aan bijdragen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Een project, zoals het Spoorzone project, dient zo volledig en optimaal mogelijk te worden ingericht en uitgevoerd. Daarbij moeten alle mogelijk in te passen elementen zoals verlichting, bebording, groen e.d. zorgvuldig worden afgewogen. Een bijzonder onderdeel als kunst zal naar onze mening zeker een meerwaarde hebben voor de beleving van de bezoeker/reiziger aan deze omgeving.
Vraag 8: Bent u bereid het budget drastisch naar beneden bij te stellen, of hier zelfs geheel van af te zien, zodat het beter past in het sobere uitgavenpatroon wat wij de komende jaren zullen moeten handhaven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: De beschikbaar gestelde middelen voor dit project mogen uitsluitend aan dit project besteed worden.
Omdat de middelen benodigd voor het kunstobject ook zeer passend zijn binnen het beschikbare budget gaan we hier niets in veranderen. Laten we onszelf als gemeente ook gelukkig prijzen dat we nu weer een omgeving kunnen realiseren welke een zeer positieve meerwaarde heeft voor onze stad. Een locatie ook die gezien kan worden als een echte entree van de stad welke gewaardeerd zal worden door elke reiziger en waar in ’t bijzonder de Helmonder trots op kan zijn.
Rillingen lopen over mijn rug als ik zie hoe makkelijk het geld ook in deze tijd wordt weggegooid. Voor 10.000 euro kun je ook best iets moois maken hoor!! Laat zo’n kunstenaar maar eens creatief zijn.
Het stationnukke had de vorm van een kat moette hebbe 🙂
Antwoord 8.
[ Een locatie ook die gezien kan worden als een echte entree van de stad welke gewaardeerd zal worden door elke reiziger en waar in ’t bijzonder de Helmonder trots op kan zijn ]
Nou voor mij een heel andere entree zoals men stelt.
Lopend vanaf het station een leeg u.w.v. kantoor een leeg belasting kantoor via de smalstraat naar de traverse links een volledig lege pakeerplaats traverse overgestoken zie je op de smalstraat onder de appartementen weer leegstand.
Dus als Helmonder gaat die trots mij voorbij.
Dan nog het volgende,als je nu via de smalstraat de traverse over wilt steken moet je wel verdomd goed uitkijken,want van de traverse af mag je nu de smalstraat in rijden naar het station wat een gevaarlijke situatie is want de knop voor het voetgangerslicht zit pas op de volgende paal om de traverse over te steken.en er word dan ook niet zachtjes gereden met afslaan.maar ja het blijven Amtenaren!!!!!!!!
Duur kunstwerk geen probleem, Europa betaalt
Het college van B en W vindt anderhalve ton voor een kunstwerk op het stationsplein geen probleem. Europa betaalt de rekening.
http://helmond.sp.nl/Duur_kunstwerk_geen_probleem_Europa_betaalt.stm
En daarom wil ik SP stemmen!
Het gaat natuurlijk slechts om enkele (Europese) centen. In het Europees Parlement lopen de volksvertegenwoordigers maandelijks naar huis met ca. 18.000 euro per persoon.
ik vind dit echt mooi, maar allen zou ik het wel groter maken als ik de architect was.