Werk bij NS-station duurt 2,5 jaar
Gisteren werd het contract tussen MNO en ProRail getekend voor de infrastructurele werken van het project Spoorzone. Bij dit project worden het NS-station en stationsplein vernieuwd en komt er een tunnel onder het spoor.
Het bedrijf MNO Vervat uit Nieuw-Vennep zal dit project voor een groot deel gaan uitvoeren. Zij zullen een spoorkruising, spoordekken, een onderdoorgang, een fietsenstalling, een beheerdersruimte, een stalen fiets- en voetgangersbrug en een waterkelder inclusief hemelwaterafvoer realiseren. Een woordvoerster van het bedrijf verwacht dat die werkzaamheden zo’n 2,5 jaar gaan duren en na de bouwvak beginnen.
De tunnel onder het spoor komt er zodat mensen makkelijk van het huidige centrum naar Suytkade/Annawijk kunnen gaan en andersom, een wens die al vele tientallen jaren bestaat. Vanaf de lager gelegen stationspleinen komen reizigers straks via een trap op het perron. Door de hoge grondwaterstand van de stationspleinen wordt een aanzienlijk deel van die pleinen van een betonnen bak voorzien om het grondwater buiten de spoorzones te houden. De totale kosten van het project Spoorzone bedragen 26,9 miljoen euro (een berekening op basis van prijspeil 2008).
Van november tot mei werden ter voorbereiding op de tunnel al werkzaamheden verricht aan het kruispunt Engelseweg – Floreffestraat aan de zuidkant van het spoor. Tevens werden 40 bomen rondom het NS-station verwijderd.