Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 117045 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Spoorzone

17reacties

Werk bij NS-station duurt 2,5 jaar

Gisteren werd het contract tussen MNO en ProRail getekend voor de infrastructurele werken van het project Spoorzone. Bij dit project worden het NS-station en stationsplein vernieuwd en komt er een tunnel onder het spoor.
Het bedrijf MNO Vervat uit Nieuw-Vennep zal dit project voor een groot deel gaan uitvoeren. Zij zullen een spoorkruising, spoordekken, een onderdoorgang, een fietsenstalling, een beheerdersruimte, een stalen fiets- en voetgangersbrug en een waterkelder inclusief hemelwaterafvoer realiseren. Een woordvoerster van het bedrijf verwacht dat die werkzaamheden zo’n 2,5 jaar gaan duren en na de bouwvak beginnen.
De tunnel onder het spoor komt er zodat mensen makkelijk van het huidige centrum naar Suytkade/Annawijk kunnen gaan en andersom, een wens die al vele tientallen jaren bestaat. Vanaf de lager gelegen stationspleinen komen reizigers straks via een trap op het perron. Door de hoge grondwaterstand van de stationspleinen wordt een aanzienlijk deel van die pleinen van een betonnen bak voorzien om het grondwater buiten de spoorzones te houden. De totale kosten van het project Spoorzone bedragen 26,9 miljoen euro (een berekening op basis van prijspeil 2008).
Van november tot mei werden ter voorbereiding op de tunnel al werkzaamheden verricht aan het kruispunt Engelseweg – Floreffestraat aan de zuidkant van het spoor. Tevens werden 40 bomen rondom het NS-station verwijderd.

NS-station Helmond verbouwing

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.
14reacties

Engelseweg & Floreffestraat op de schop

Wegwerkzaamheden Engelseweg Floreffestraat HelmondMaandag beginnen uitgebreide wegwerkzaamheden aan de Engelseweg en Floreffestraat. Die zullen naar verwachting in maart 2011 zijn afgerond.
Dit zijn de eerste echt zichtbare werkzaamheden voor de plannen in het gebied rondom het station, de Spoorzone. Volgens de planning van de gemeente moet daar eind 2012 een tunnel onder het spoor liggen. De barrière van het spoor zal door een onderdoorgang verdwijnen zodat mensen makkelijk van het centrum naar Suytkade/Annawijk en omgekeerd kunnen gaan. Ook het NS-station en het Stationsplein wordt vernieuwd zodat het beter past bij het huidige centrum en het centrumplan én Suytkade.
De komende maanden staat er aan de andere kant van het spoor het volgende te gebeuren:

  • het realiseren van een nieuw kruispunt Engelseweg / Floreffestraat met verkeerslichten en vrijliggende fietspaden,
  • het aanbrengen van nieuwe wegverharding van zeer stil asfalt, verlichting en groen in de Engelseweg en Floreffestraat,
  • het leggen van nieuwe riolering in de Engelseweg,
  • werkzaamheden aan ’t leidingnet in de Floreffestraat door Brabant Water.

Die werkzaamheden zullen de nodige hinder veroorzaken. Het deel van de Engelseweg tussen de Verlengde Stationsstraat en het Montgomeryplein wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De woningen in het gebied blijven zo veel mogelijk bereikbaar, maar in de Floreffestraat zal in die periode niet of nauwelijks geparkeerd kunnen worden. Het verwachte sluipverkeer in de Hoogeindsestraat krijgt te maken met een steile tijdelijke verkeersdrempel.