Eureka Helmond!
Het overkomt ons allemaal wel een keer; je doet iets wat dom is en waarvan je zelf de consequentie ervaart. Woensdag 13 maart was ik aan de beurt! Dit is mijn verhaal. Laat ik beginnen bij het einde: ik ben nog nooit zo blij geweest weer in Helmond te zijn als op deze gedenkwaardige dag waarop de hele regio Brainport Eindhoven getroffen werd door een verkeersinfarct. De oorzaak: een gasleiding in de Lichtstad die dreigde te bezwijken waardoor het verkeer om veiligheidsmaatregelen op de A2, N2 en A67 vanaf het middaguur stil kwam te staan. En in één van die lange rijen stond ik met mijn autootje.
Door even niet op te letten en de verkeerde oprit te nemen, kwam ik op de A67 richting Eindhoven tot stilstand. En ik moest daar helemaal niet naar toe, maar juist de andere kant richting Venlo op! Al op de oprit ontdekte ik mijn vergissing, maar er was geen weg terug meer! De enige optie was doorrijden…. de problemen tegemoet. Net voorbij het benzinestation mocht ik aansluiten in de file. Rechts grote vrachtwagens, links personenauto’s. Het was net half zes, het nieuws was net geweest met de mededeling dat het verkeer muur- en muurvast zat. Nou ja, dat kon ik aan den levende lijve ondervinden.
In eerste instantie dacht ik dat het wel mee zou vallen. Even stilstaan en dan zouden we weer langzaam kunnen doorrijden, hoopte ik. Mijn oude baas had nooit iets op met ‘hoop’. Hij noemde het ‘uitgestelde teleurstelling’ en hij kreeg gelijk. Van vooruitgaan was nauwelijks sprake. Het ging van stilstaan naar een paar meter rijden, naar weer stoppen. Er was geen ontsnappen aan. Net als de automobilisten vóór en achter mij, waar de rij steeds maar aangroeide, had ik geen andere keuze dan het lot te accepteren. Maxima sprak over haar Willem-Alexander ooit de legendarische woorden “Hij is een beetje dom geweest” en dat sloeg nu ook op mij!
Goede raad is duur, het enige dat ik kon doen was mijn laatste les in de Helmondse taal van die avond afzeggen, want om half zes wist ik al dat ik nooit om kwart voor zeven in de Westwijzer zou zijn. Verder probeerde ik de tijd te doden door wat telefoontjes te plegen en naar het nieuws te luisteren op de radio. Het werd zes uur, half zeven, zeven uur en nog steeds was ik niet bij de afslag Geldrop die mij de verlossing zou brengen die ik nodig had: weg uit deze opgedrongen slow motion. En dat bleek langzaam maar zeker nodig. Bij mijn vertrek had ik nog voldoende benzine voor de rit die ik gepland had. Nu alles anders liep… kondigde het lampje op mijn dashboard een schaarste aan. Dat was niet alles, dat wat mijn auto aan vloeistof tekort had, bleek niet voor mijn blaas te gelden. O jee… Het feit dat er geen snelle verlossing in het vooruitzicht was, maakte mijn situatie er niet beter op!
Op advies van de meneer in de auto voor me (het voordeel van files is dat je met je lotgenoten in gesprek kunt gaan), ben ik met de alarmlichten aan over de vluchtstrook ontsnapt. Zijn visie: “Als je auto dadelijk niet meer kan rijden, blokkeert hij de snelweg en dan kan er helemaal niemand meer door. Doe het maar, je bent dicht bij de afrit.” Zo gezegd zo gedaan. Ik weet het, het is tegen alle regels in, maar soms dwingt overmacht je tot handelen. Nood breekt wet!
Om kwart over zeven reed ik Geldrop binnen en hobbelde ik van stoplicht naar stoplicht. Ook daar bleek het retedruk en was de kans om ergens te tanken nihil. Toen het lampje op mijn dashboard halfweg Mierlo niet meer uitging, kreeg ik het helemaal benauwd. Met bijna de moed der wanhoop reed ik via Brandevoort naar de N270 waar de volgende verrassing mij wachtte: de verkeerslichten deden het niet en het verkeer vanuit Eindhoven raasde als een gek naar de stad. Zie daar maar eens tussen te komen.
Uiteindelijk is het me gelukt en bracht het Esso tankstation aan de Europaweg mij de broodnodige verlossing. Blaas leeg, tank vol. Wat was het heerlijk om na half acht weer veilig thuis, in mijn eigen vertrouwde Helmond te zijn. Maar ook, wat blijkt het verkeer in onze regio toch kwetsbaar. Er hoeft maar iets te gebeuren en alles staat letterlijk stil. Geen prettig vooruitzicht.
Hanneke Hegeman
16 reacties:
Tja Hanneke, het was echt een verkeersinfarct.
Veiligheid voor alles voor de Brandweer e.a., en terecht, maar dit was misschien een beetje te veel van het goede?
Tja, dit had a allemaal voorkomen geweest had de provincie, en de gemeenten, destijds het plan van de ruit rond Eindhoven gewoon door te laten gaan.
Het plan lag er, de goedkeuring en geld van ’t rijk ook.
Echter…. Ging de VVD als autopartij en voorstander ineens liever overal in linkse coalities zitten. En blies dus deze plannen op.
Met een volledige ruit heb je altijd een optie. En dus dat scheelt nogal in dit soort calamiteiten.
Hanneke moppert hier zonder dat ze ’t beseft, dus op de linkse politiek op lokaal en provinciaal niveau.
Het had allemaal zoveel beter gekund.
Als je de trein pakt heb je ook geen last van infarcten, files en lege benzinetank.
@Roland op vrijdag 15 maart 2024 om 13:32 uur:
En ook geen last van treinuitval, criminelen in de trein, smerige wagons, herrie, geen zitplaats en een overbetaald treinkaartje zeker?
Maar ja, dit zal zeker niet op jou van toepassing zijn…
@roland, hanbeke inschatten was trein of OV geen goed alternatief voor haar ritje.
Zoals de trein in absolute zin geen alternatief kan zijn voor auto.
Maar je bijdrage wordt natuurlijk op waarde geschat.
@Roland op vrijdag 15 maart 2024 om 13:32 uur:
Je kan wel merken hoe vaak jij de trein neemt…. Tussen 9 en 17 maart rijdt er geen trein van en door Helmond 🤣🤣 zeg dan gewoon niks..
@ Hanneke,
Ik vond toch ook dat ze in Eindhoven het iets te bont gemaakt hadden met ” we moeten van het gas af”
Tip zet altijd, ook voor lokale ritten Tom tom aan met verkeersinformatie.. heeft me die dag veel tijd bespaard
Naast de treinen van de NS hebben we natuurlijk ook nog de bussen van Hermes – en van de provincie – in Zuidoost Brabant.
Een wereldprobleem in Helmond bij een
verkeersinfarct in Eindhoven.
En dat vergeten we even gemakshalve door die onnadenkende sukkels van het waterschap AA is dit allemaal ontstaan. Zaten aan de borrel
Zelfs over het trace van de te realiseren ”ruit” bestond geen
eenduidigheid.
En als je dan tot een besluit komt houdt dat in de praktijk in
dat de bestaande verkeersituatie geen vermindering
oplevert qua verkeersdrukte en dat het stukje extra asfalt ook vliegensvlug wordt bemand door automobilisten.
Dan begint de discussie over verbreding en verhoging van
de toegestane snelheid.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de ”ruit” zou worden
ingericht als een 80 km-weg.
De heilige koe moet overal in het landschap
een prominente plaats hebben.
@marko, allemaal onzin.
Een kind kan bedenken dat die ruit juist gunstig effect heeft. Het ontsluit gebied er innen, geeft altijd een 2e optie bij calamiteit, dus ook veiliger. En juist niet meer auto’s, want gebied en vraag blijft gelijk. Geen (vracht) verkeer dat onnodig kruip sluip doet..
Alles lag klaar maar vvd ging overal met links in coalities zitten en trok dit mooie plan door de plee.
@Andre op zaterdag 16 maart 2024 om 21:55 uur:
wat ben jij een irritant vervelend ventje overal kritiek op ga vrijwilligers werk doen niksnut
@vermoeiend op zondag 17 maart 2024 om 08:37 uur:
Andre weet wel beter. Elk stukje nieuw asfalt
vermindert niet de verkeersdruk.
File’s, aantal en omvang, nemen steeds weer toe.
Dat heeft niets te maken met politieke voorkeur.
Links en rechts heeft in de loop der jaren
meerdere pogingen gewaagd dat duidelijk te maken
aan automobilisten.
Die blijven steeds dezelfde werkwijze houden:
Blik op oneindig en verstand op nul.
Zij begrijpen zelfs niet dat er steeds meer
auto’s en vrachtauto’s in Nederland rijden.
En voor elk wissewasje wordt de auto gebruikt.
@Andre op zaterdag 16 maart 2024 om 21:55 uur:
Voor het geval dat je niet hebt opgelet: De Ruit om Eindhoven is afgeschoten:
– omdat de betreffende gemeenten het niet willen.
– omdat de impact op de natuur te groot is, ongeacht welke variant wordt gekozen.
– omdat niets erop wijst dat het aanleggen van de Ruit leidt tot minder verkeer aan de westkant van Eindhoven.
– omdat het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer op de randweg van Eindhoven de filedruk al flink verminderd heeft.
– omdat al tientallen jaren bekend is dat meer asfalt slechts een kortetermijnoplossing is en meestal ook een heel dure.
– omdat er nog steeds plannen liggen voor het opwaarderen van de N279.
Bedankt voor je bericht.
Met deze opsomming zijn misschien alle belanghebbenden
volledig op de hoogte.
100% tevredenheid zal er wel niet zijn
omdat de ‘ruit’ niet werd en wordt
gerealiseerd.