Lonneke Maráczi begrijpt het niet
Ik heb me al vaker verbaasd over de houding van de Helmondse SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad. Trouw als zij is aan de huidige coalitie met in het college een eigen wethouder, komt het zelden voor dat zij een voorstel van de oppositie omarmt. Dat hoort natuurlijk bij het politieke spel. In dit soort situaties komt ze tijdens discussies regelmatig met een verklaring die begint met “ik begrijp het niet…’’ om vervolgens de hakken in het zand te zetten.
Als politiek geïnteresseerd inwoner mag ik natuurlijk het mijne ervan denken en dat doe ik dan ook. Ik mag het alleen niet uiten in vergaderingen van de raad of raadscommissie want daar mogen Helmonders net als ik, alleen als toehoorder aanwezig zijn. En dat is maar goed ook want anders zou het een kakafonie van meningen worden. Gelukkig is er De weblog van Helmond waar dat wel mag!
Lonneke Maráczi is een vrouw uit ‘de zorg’ die zich beroepsmatig inzet voor de inwoners van De Eeuwsels. Ze behoort tot de categorie waar we zuinig op moeten zijn. Haar politieke inspiraties zijn terug te voeren tot ‘haar DNA en de gevolgen van de jarenlange afbraak en sloop van de zorg en de vreselijke marktwerking’. Zo staat het in haar statement op de site van haar partij. Ze voelt zich niet thuis in de huidige neoliberale wereld die zij voor de problemen in de gezondheidszorg verantwoordelijk houdt.
Via het boek ‘De winst van eerlijk delen’ van voormalig SP-voorvrouw Lilian Marijnissen heb ik een beeld gevormd wat ‘neoliberalisme’ betekent. Het komt erop neer dat marktwerking, vrijhandel en het terugdringen van de invloed van vakbonden, staatsbedrijven en andere collectieve voorzieningen in deze politieke stroming het uitgangspunt zijn. De SP is hier fel op tegen en verzet zich tegen dit ‘afbraakbeleid’. Er moet een kentering komen en Lonneke deelt deze mening. De overheid moet aan zet blijven.
Hoe vreemd is dan deze week haar column in De Loop te lezen waarin zij een pleidooi houdt voor de inzet van de Stichting Sociale Teams Helmond (STH). Maráczi ziet deze marktpartij als dé oplossing voor de opgedrongen bezuinigingen in de zorg met als gevolg lange wachtlijsten. De stichting is door de gemeente Helmond in het zadel is geholpen met een forse bijdrage uit de financiële middelen. De afspraak is dat de STH vanaf 2025 zelf kan voorzien in haar voortbestaan en de gemeente zich dan terugtrekt. Dat gebeurt door het systematische uitschakelen van andere zorgpartijen die in Helmond werkzaam zijn. Het wordt de STH als poort naar de Helmondse hulpverlening nu al gemakkelijk gemaakt een klantenbestand op te bouwen. De organisatie kan hierdoor in de toekomst het gros van de aanmeldingen zelf behandelen en 20% doorschuiven naar de gespecialiseerde zorg. Door deze afspraken te maken praktiseert de gemeente het neoliberalisme dat de SP zo afkeurt.
Feitelijk komt het erop neer dat de STH op basis van gemeenschapsgeld een marktpartij wordt die de concurrentie uitschakelt en een monopolypositie krijgt. Het gevolg is een verarming van het zorglandschap. Dat lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling. En om bij het belang van de burger te blijven: de keuze voor een eigen zorgverlener zal dan helemaal verdwijnen. Dit alles kan de goedkeuring van de Helmondse SP dragen. Sterker nog: Lonneke Maráczi maakt er zelfs reclame voor. Dat begrijp ik niet! Begrijpt zij het zelf wel?
Hanneke Hegeman
16 reacties:
Zoals ik Lonneke heb leren kennen toen ik mij geroepen voelde misstanden bij een bepaald Helmonds re-integratiebedrijf aan de orde te stellen is ze niet iemand van politieke spelletjes maar zoekt ze juist de samenwerking.
En zoals ik haar column lees brengt de STH geen verschraling maar juist een verrijking van het zorglandschap, door in te haken op behoeftes waar de marktpartijen aan voorbijgaan. Als die marktpartijen het goede voorbeeld volgen hebben ze niets te vrezen.
Zoals ik het zie(en ik spreek namens mijzelf) is hier sprake van het optuigen van een marktmonopolie op zorgverlening i.e. de uitbesteding van een publieke zaak aan een specifieke organisatie die geen deel is van de overheid. De publieke zaak wordt op afstand geplaatst en de particuliere organisatie wordt zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorgverlening. De controle op de uitvoering van de zorg wordt daarmee ook uit handen gegeven. Daarmee wordt tevens het democratisch proces uitgehold. Dit is neo-liberalisme. Neo-liberalisme is niet slechts de productie van collectieve goederen zoals zorg etc. aan de markt, maar behelst ook overheidsingrijpen ten faveure van de positie van marktpartijen. Dit is m.i. hier het geval, of de SP dat nu begrijpt of niet. Ik ben geen voorstander van marktwerking in de zorgverlening, maar ik ben zeker geen voorstander van een particulier monopolie in de zorg. Dan beter een overheidsmonopolie omdat de democratische controle en verantwoording aan de belanghebbende burgers daarmee gediend is.
De SP lijkt me aan zet, om eens een zegje te doen.
….
Waar is te vinden dat de gemeente zich in 2025 financieel terugtrekt? En hoe is e.e.a. ingericht qua opdrachtgeverschap door de gemeente?
Ik zie hier namelijk een vergelijkbare situatie als in Eindhoven met Wijeindhoven. Echter ontvangt Wijeindhoven wel subsidie vanuit de gemeente.
Om e.e.a. qua kosten beheersbaar te houden zal inderdaad minder vaak dure 2e lijns zorg worden ingezet. Dus meer ondersteuning vanuit de sociale basis. Die trend zie je landelijk bij diverse gemeenten.
Nee Hanneke, JIJ bent degene die het niet snapt. Een stichting heeft geen winstoogmerk en is dus geen marktpartij. Het is juist de bedoeling van de SP om via de stichting de marktwerking en het winstoogmerk uit de zorg te halen.
Weet je Hanneke, soms is het beter om je mond te houden en iedereen te laten denken dat je een beetje dom bent, dan om alle twijfel weg te nemen door je mond open te doen.
@Jan Zegers op donderdag 4 april 2024 om 18:33 uur:
Dag Jan,
Sinds 2021 is er veel informatie over de STH op de website van de gemeente Helmond te vinden onder de noemer RIB. (Raadsinformatiebrief).
De gunning is te vinden onder https://www.helmond.nl/bis/2021/Raadsinformatiebrieven/RIB%20109%20Gunning%20Sociale%20Teams.pdf
De gunning is gegaan naar coalitie van Sterker sociaal werk, Bijzonder Jeugdwerk en Vincent van Gogh die daarna gezamenlijk de stichting Sociale Teams Helmond hebben opgericht. Inmiddels ressorteert de STH onder de stichting LENTL.
In de begroting van de gemeente Helmond is te vinden dat er vanaf 2022 bijna 10 miljoen euro per jaar naar de STH gaat. In RIB 64 vindt u meer info over de bedragen. https://www.helmond.nl/bis/2021/Raadsinformatiebrieven/RIB%20064%20Openbare%20aanbesteding%20Sociale%20Teams.pdf
Het contract is aangegaan voor 4 jaar met opties tot verlenging bij goed functioneren.
Over het opdrachtgeverschap heeft de Adviesraad Sociaal Domein (adviescommissie van het college) in januari nog een uitgebreide reactie op papier gezet. De aanleiding was de nieuwe kadernota Sociaal Domein.
De Adviesraad is over het opdrachtgeverschap heel duidelijk en de moeite van het lezen waard. https://asd-helmond.nl/advies-2e-kadernota-sociaal-domein/
Overigens staat op dezelfde site ook de visie over het functioneren van de STH. Ook interessant.
Tot zover.
Hartelijke groet,
@Hanneke Hegeman op donderdag 4 april 2024 om 20:42 uur:
Dank voor je reactie.
Het enige dat ik lees over 2025 is dat dan 80% van de hulpvragen door STH zelf worden afgehandeld. Dit betekent dat slechts voor 20% van de hulpvragen 2e lijns zorg wordt ingezet. De gemeente blijft gewoon opdrachtgever en hiermee dus financieel betrokken. Hierover wordt geschreven:
Rol: ”Met de aanbesteding verandert de rol van gemeente. We zijn niet langer uitvoerder, maar worden
opdrachtgever van de organisatie die de sociale teams voor ons gaan uitvoeren. Wij gaan daar bij als
gemeente vooral over het ‘wat’ (onder andere de opdracht, de hoofddoelen, prestaties) en geven de
uitvoerder de professionele ruimte om de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren.”
Contractduur: ”Om een duurzaam partnerschap aan te kunnen gaan voor deze transformatie-opdracht
hebben we gekozen voor een contractduur van 4 jaar met de optie om deze 2x met 2 jaar te verlengen.
Deze contractduur doet recht aan de aard van de transformatie-opdracht (die een lange adem vraagt) en
biedt de mogelijkheid om tussentijds afscheid te nemen als de opdrachtnemer niet aan de verwachtingen
voldoet.”
Dit betekent dat de overeenkomst waarschijnlijk 8 jaar zal lopen, tenzij STH om wat voor reden dan ook niet zou functioneren. Hierna moet opnieuw aanbesteed worden. Indien men ontevreden is over STH zal de gemeente waarschijnlijk na 4 jaar een nieuwe partij willen en zal voor het verstrijken opnieuw een aanbesteding worden gedaan.
Je schrijft: ”De stichting is door de gemeente Helmond in het zadel is geholpen met een forse bijdrage uit de financiële middelen. De afspraak is dat de STH vanaf 2025 zelf kan voorzien in haar voortbestaan en de gemeente zich dan terugtrekt”.
Dit is feitelijk onjuist, nergens is dit in de stukken terug te vinden. Sterker nog, het is niet eens rechtmatig om het op deze manier te doen. De gemeente kan de taken idd bij een externe partij beleggen. Deze partij zal zich vervolgens middels een prestatieverantwoording moeten verantwoorden bij de gemeente. Aangezien gemeente Helmond ook met contractmanagement werkt zullen periodiek gesprekken plaatsvinden tussen STH en de gemeente.
Je ziet verschillende inrichtingen bij gemeenten. Sommige positioneren de sociale teams extern (o.a. Helmond/Eindhoven), andere gemeenten kiezen er juist voor om deze teams onderdeel van de gemeentelijke organisatie te laten zijn. Beide hebben voor- en nadelen, denk bijvoorbeeld aan het delen van informatie over cliënten tussen professionals (en de AVG wetgeving).
Hanneke, je hebt geprobeerd om een leuke column te schrijven, maar deze raakt kant noch wal. Je verhaal rammelt aan alle kanten. Ik denk dat je het beter kunt verwijderen, of de naam in de titel aanpast. Iets met de klok horen luiden….
@Hanneke Hegeman op donderdag 4 april 2024 om 20:42 uur:
Als aanvulling voor de volledigheid hierbij ook de link van de Inspraakreactie Kadernota Sociaal Domein
https://helmond.raadsinformatie.nl/document/13793059/1
Je vraagt je af @Hanneke of ik het allemaal begrijp. Mijn antwoord daarop is dat ik het heel goed begrijp. Zoals ik al in mijn column schets is sociaal werk, laagdrempelig en dichtbij cruciaal om mensen tijdig te kunnen ondersteunen. Sociaal werk dat jarenlang door neo liberaal beleid wegbezuinigd is. De Sociale Teams Helmond pakken dat sociale werk juist weer op. Er is ook geen sprake van een monopolie positie maar sprake van samenwerking met alle mogelijke partijen. Juist het tegenovergestelde van de marktwerking, waar sprake is van concurreren ipv samenwerking.
De Sociale Teams bieden de hulp die nodig is, waarbij de inwoner centraal staat en niet het systeem. Door tijdig de juiste hulp en ondersteuning te kunnen bieden, kunnen grotere problemen voorkomen worden en kan dit dus ook op termijn een besparing opleveren. Maar zij kunnen ook tijdelijke ondersteuning geven ter overbrugging bij het wachten op een lange wachtlijst voor specialistische hulp. Er is juist door de gemeenteraad gekozen om niet de gemeente zelf de hulp en ondersteuning te laten uitvoeren maar de uitvoering onder de regie van de gemeente bij een professionele en deskundige organisatie te beleggen. Zij krijgen een duidelijke opdracht mee en werken volgens de kaders die de gemeenteraad heeft vastgesteld in de Kadernota Sociaal Domein. Waarbij de leidraad is “werken volgens de bedoeling” en “doen wat nodig is”
@Lonneke Maraczi op donderdag 4 april 2024 om 23:48 uur:
Dag Lonneke,
Dank voor je reactie. Het is allemaal in theorie waar wat je schrijft, de praktijk wijst anders uit. Het bewijs: de lange wachtlijsten en het uitblijven van cijfers. Daar is in de laatste raadsvergadering opnieuw naar gevraagd net zoals in juni 2023. De bedoelingen zijn goed, maar de praktijk wijst na 2 jaar anders uit. Al vanaf het begin zijn er opstartproblemen geweest. Dat was ook te voorzien want na de gunning in het najaar 2021 was het schier onmogelijk om met een nieuwe organisatie vanaf 1 januari 2022 de gemaakte afspraken na te komen. Dat is een feit en nog steeds loopt de organisatie tegen functionele problemen aan en dat zal, getuige de visie in de nieuwe kadernota, er in de toekomst niet gemakkelijker op worden. En daarom wordt er ingezet op meer ondersteuning vanuit vrijwilligers en mantelzorgers. Dat moet de toekomst worden. Dit is het eerlijke verhaal en dat lees ik niet terug in jouw promotiestuk. Ik lees ook niet terug in jouw verhaal dat het zorgvragers bijna schier onmogelijk wordt gemaakt een eigen budget (PGB) te krijgen zodat ze zelf kunnen kiezen waar en bij wie ze de zorg kunnen inkopen.
Beste Lonneke, elke politica neemt wel eens een andere afslag, dat mag en daar ben jij geen uitzondering op. Maar ga nu niet beweren dat je tegen het neoliberalisme bent terwijl je er wel aan mee doet. Dat is de strekking van mijn column.
Hartelijke groet.
@Jan Zegers op donderdag 4 april 2024 om 22:17 uur:
Dag Jan,
Opnieuw dank voor je reactie. De gemeente Helmond is al jaren bezig te voorzien in de opdracht het sociaal domein goed te organiseren. De WMO is daar een onderdeel van. Al vanaf 2015 volg ik wat er op dit vlak gebeurt. De stukken die ik gestuurd heb geven slechts een antwoord op jouw vraag waar wat staat, maar er staat niet alles in. Wil je het hele verhaal tot nu toe voor zover het openbaar is, dan kom maar een keer buurten. Je bent van harte welkom.
Hartelijke groet.
@Hanneke Hegeman op vrijdag 5 april 2024 om 09:15 uur:
Jammer dat je me iets verwijt wat zeker niet het geval is. Vanaf dat ik in de raad ben gekomen in 2014 heb ik me, samen met mijn fractie en wethouders, ingezet om de taken die destijds door Den Haag over de schutting werden gegooid, met ook nog eens een flinke bezuiniging, zo goed mogelijk in Helmond te laten landen. Dat zo’n gigantische transformatie heel veel tijd en geduld nodig heeft is een feit. Onze inzet is van het begin af aan consequent geweest en vraagt om voortdurende doorontwikkeling. De noodzaak van de inwoner centraal zetten ipv het systeem is juist door de SP vanaf het begin het uitgangspunt geweest. Lees alle bijdrages vanaf 2014 in de raad maar eens terug, bekijk alle columns die ik in de jaren daarover op de Weblog schreef en je zult zien dat onze lijn vanaf het begin duidelijk en consequent is geweest. Daarbij hebben wij ook altijd gesteld dat het met een cultuuromslag gepaard gaat die door iedereen gemaakt moet worden. En daarmee bedoelen wij niet alleen ambtenaren maar ook alle partijen en instanties die werkzaam zijn in het sociaal domein én onze inwoners. Oftewel dus iedereen. Een cultuuromslag waar het vooral gaat om wat nu eigenlijk de bedoeling is en wat is daar voor nodig. Zodat mensen ook echt geholpen worden met hun hulpvraag. Dat vraagt om lef, ontschotting, integraliteit en samenwerking. Om het juiste te kunnen doen moeten, in het belang van de hulpvrager, ook zorgaanbieders en maatschappelijke instanties over hun eigen schaduw heen stappen. Als een ander het juiste en wat nodig is beter kan doen dan moeten zij die ander het laten uitvoeren en niet aan hun eigen belang denken. Juist het tegenovergestelde van de concurrende marktwerking. Deze cultuuromslag vraagt om een hele lange adem en gaat stap voor stap. De zaadjes zijn in 2014 gepland en daarop wordt voortdurend voort gebouwd en doorontwikkeld. Je kunt er van alles van vinden maar als je niet snapt dat dit alles met een erg lange adem gepaard gaat en van iedereen een andere denk- en werkwijze vraagt, dan onderschat je de gigantische transformatie die we doormaken. Het Sociaal Domein bevat zoveel meer dan alleen dan de WMO, maar ook bij de WMO geldt deze transformatie en andere denk- en werkwijze. Het gaat er niet om waar je recht op hebt maar wat je nodig hebt om je hulpvraag te kunnen oplossen. Je kunt een rolstoel aanvragen maar als blijkt dat je beter geholpen bent met een trippelstoel ga je dan toch voor de rolstoel omdat je er nu eenmaal recht op hebt?
Verder is het een feit dat we ook in Helmond nog steeds te maken hebben met beleid uit Den Haag en er weer fikse bezuinigen zijn aangekondigd. Voordat er bespaard kan worden, doordat de ondersteuning en hulp eerder en adequater geboden kan worden, moet er eerst geïnvesteerd worden. Een investering die we nu doen door o.a. de Sociale Teams in te zetten. Dat alles nog niet perfect verloopt daar zijn we ons van bewust (de lange adem) maar er gaat ook veel goed. En het constante negatieve beeld dat jij schets geeft een vertekend beeld en doet tekort aan alle mensen die hard aan het werk zijn om te doen wat nodig is, waarbij zij onze inwoners centraal zetten ipv het systeem. De wachtlijsten hebben dan ook te maken dat steeds meer mensen de Sociale Teams kunnen vinden en bij hen aan kloppen voor een hulpvraag. Maar ook aan de wachtlijsten wordt gewerkt en het zou je sieren om de eerste echte evaluatie af te wachten ipv nu al te suggereren dat het allemaal niet werkt.
@Lonneke Maráczi op vrijdag 5 april 2024 om 12:41 uur:
blablablabla lange adem blablablabla sociaal domein blablablabla continue doorontwikkeling blablablabla.
10 jaar gezanik en geen meter verder en dan durf jij te zeggen “wacht nog even want door nu (al) kritisch te zijn doe je al die hard werkende mensen te kort”.
Gewoon aanpakken en doorpakken, niet lullen maar poetsen.
@Lonneke Maráczi op vrijdag 5 april 2024 om 12:41 uur:
Cultuuromslag, lange adem… Daar had je het ook al over toen we met dat Helmondse re-integratiebedrijf bezig waren. En inderdaad, soms ging het zo stroperig dat het leek alsof we stilstonden, maar uiteindelijk hebben we toch ons doel bereikt. En zelfs met achteraf-wijsheid zou ik niet weten hoe het sneller had gekund.
@Lonneke Maráczi op vrijdag 5 april 2024 om 12:41 uur:
Dag Lonneke,
De afgelopen jaren heb ik meerdere malen mijn visie over diverse zaken waar ik rechtstreeks of zijdelings bij betrokken bij, via de mail voorgelegd aan alle raadsleden. Ook aan jou! Jij hebt nooit de moeite genomen hierop een berichtje terug te sturen. Dat hoeft ook niet, maar het zou wel aardig zijn want het is toch zo dat Helmond streeft naar meer interactie met de inwoners. Het enige dat ik ooit van je terug heb gehad is een opmerking na afloop van een vergadering waar we beiden aanwezig waren dat je niet van mailcorrespondentie gediend was.
Nu ik openlijk mijn verbazing uitspreek over jouw afwijkende interpretatie van het SP uitgangspunt over het neoliberalisme, trek je de gekrenkte kaart en ga je volop in de verdediging over het gemeentelijk beleid.
Daar gaat het niet over Lonneke! Het gaat over jouw publieke optreden in De Loop waarin je niet het hele verhaal vertelt. En als je daar als gemeenteraadslid niet tegen kunt, moet je niet in de raad gaan zitten. Je wit toch interactie met de inwoners. Of moeten ze, hun mond maar houden als het jou niet uitkomt. Dat zelfde antwoord heb ik al eens gegeven na afloop van die vergadering waarop je me aansprak. En toen liep je gekrenkt weg.
Nu opnieuw probeer jij mij monddood te maken ‘want ik moet de evaluatie van de STH eerst maar eens afwachten’ en vervolgens braaf achter jouw standpunten aanlopen? Heb je ooit gehoord van vrijheid van meningsuiting? Of past dat ook niet in jouw interpretatie?
Tot slot: alle raadsleden zijn mij even lief, ongeacht hun politieke achtergrond, zo lang ze beseffen dat hun acties soms reacties opleveren. Het wordt tijd dat jij daar mee leert om te gaan en dat jij niet de enige bent met ‘goede bedoelingen’.
Hartelijke groet,
@Hanneke Hegeman op zaterdag 6 april 2024 om 09:20 uur:
Gezelligheid met Lonneke kent geen tijd.
Je moet je uitsluitend en doorlopend aanpassen.