Tuerlings: ‘Adopteer’ een vluchteling
Vluchtelingen, zonder enige twijfel het meest besproken, meest bediscussieerde en meest gevoelige thema van 2015. De foto van Aylan op het strand heeft plaats gemaakt voor een Eiffeltoren of Franse vlag, op dezelfde manier als “Je suis Charlie” over het net ging. Social media is de plek waar het debat tussen mensen onderling wordt uitgevochten. Meningen slaan om met hetzelfde gemak als het weer op een snikhete zomerdag in juli. De gebeurtenissen in Parijs hebben gezorgd voor een nieuwe tsunami van scepsis tegenover alles dat niet van hier komt. De roep om represailles tegen IS klinkt luider dan ooit. “Bombarderen die shit,” roept men overal, maar dat gebeurt al volop. What’s next? Straten liggen vol met bloemen voor de 130 onschuldige slachtoffers die de aanslagen in Parijs niet overleefd hebben, maar nergens bloemen voor de inmiddels ruim 700 onschuldige slachtoffers die het Franse antwoord niet overleefd hebben. Om nog maar te zwijgen over de miljoenen levens die deze bizarre strijd al heeft verwoest.
Ja, IS moet een halt worden toegeroepen, maar met de huidige aanpak zullen we daar vluchtelingen bij moeten accepteren. Onder hen inmiddels ook ruim vier miljoen Syriërs. Het klinkt zo makkelijk, grenzen dicht en kop in het zand, maar dan ben je indirect verantwoordelijk voor niet duizenden maar honderdduizenden slachtoffers en verloochen je de kernwaarden waar Europa ooit voor in het leven is geroepen. Precies waar IS op uit is. De vraag is dus niet of we vluchtelingen moeten opvangen, maar hoe we dat in de beste banen kunnen leiden.
Er komt mogelijk, behalve de crisisopvang, ook een opvangcentrum voor langdurige huisvesting in Helmond. Hoe gaan we dat in goede banen leiden? Bij veel mensen bestaat grote weerstand, omdat ze in de media vaak vluchtelingen zien en horen klagen over luxe problemen. Belangrijk om dan te weten is dat vluchtelingen pas een half jaar na toewijzing van de titel statushouder mogen gaan werken of op zoek mogen naar werk. Ze hebben dus geen eigen geld. Daarnaast zijn in de opvangcentra vaak weinig tot geen dagvullende activiteiten te doen en zijn de vluchtelingen soms gedwongen hele dagen hun tijd te verdoen met niks. De frustratie die dat opwekt kunnen wij Nederlanders ons moeilijk voorstellen.
Om deze trend te doorbreken, zouden mensen in de bijstand, uiteraard op vrijwillige basis, vluchtelingen mee op pad kunnen nemen tijdens het uitvoeren van hun tegenprestatie. (De participatiewet verplicht een tegenprestatie voor de bijstandsuitkering). Zo ontstaat een win-win situatie. De mensen die een tegenprestatie op deze manier invullen worden buddy/begeleider van een vluchteling. Indien nodig kunnen dat ook twee of drie buddies zijn. Dit voegt een extra element en dimensie toe aan de tegenprestatie. Ook worden beide partijen uit een sociaal isolement gehaald, één van de belangrijkste punten van de participatiewet. Als de vluchteling meewerkt aan de oorspronkelijke tegenprestatie, zou een percentage of het volledige aantal uren dat de vluchteling gewerkt heeft, ingelost kunnen worden op de tegenprestatie van de buddy. Natuurlijk kan iedereen buddy worden, ook los van een tegenprestatie. Belangrijkste pluspunt is dat de vluchteling uit de beklemmende en saaie omgeving van het opvangcentrum komt en op een positieve manier de stad en zijn inwoners leert kennen.
Mensen die in het verleden hebben gewerkt met vluchtelingen vertellen vaak over de warme band die is ontstaan en in sommige gevallen zelfs over vriendschappen die na tientallen jaren nog steeds onderhouden worden.
Misschien komt het voor de groep die vandaag aankomt in de VEKA te laat, maar met ruim driehonderd vrijwilligers zal het daar vast soepel lopen.
Hoe mooi zou het zijn als we na deze crisis kunnen zeggen dat we in Helmond vrienden hebben geholpen, in plaats van vluchtelingen hebben opgevangen?
Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks
91 reacties:
Adopteer lekker zelf een stel hersens ….mafklapper
Hier zakt mijn broek werkelijk van af
Waarom nu dit soort acties om een vluchteling te adopteren?Dit soort acties had jaren eerdere gekund door mensen met een uitkering een eenzame bejaarde te adopteren…..Dat zijn mensen die ook in een isolement zitten
Wat een geweldig plan! Mijn oude buurvrouw van 51 jaar heeft een uitkering. Zij ziet een beetje sociaal omgaan met mensen helemaal zitten als het maar niet van die heel oude mensen zijn zegt ze altijd. Maar ze heeft geen diploma’s en komt nergens meer aan de bak. Zag een tijd geleden best wel op tegen dat verplicht moeten werken via die Participatiewet, maar dit ziet ze helemaal zitten. Dat weet ik zeker.
Echt weer zo’n groen links uitspraak!
Knettergek… TBS met dwangverpleging voor deze jongeman.
Altijd als je denkt dat het niet gekker kan……
Ze blijven je verbazen die ambtenaren.
@Sas Sasseflas op maandag 23 november 2015 om 10:52:
En zo is het maar net die krijgen ook geen vrijwilliger om even iets gezelligs te gaan doen goed gesproken
Nu dacht je alles gehad te hebben.Maar nee, Groen Links Helmond waren we vergeten.Verlichte adoptie van een vluchteling.Het staat er echt.Tasje pakken en wegwezen.
Wauw, wat een compleet onrealistisch en absurd voorstel. Los van alle overige argumenten mag je m.i. iemand nooit dwingen een vreemde in zijn/haar eigen huis op te nemen.
Goed geschreven Thomas.
Goed dat je met je onderwerp bij de actualiteit van vandaag blijft. Goed dat je hierin volhardt ondanks de wetenschap dat er een hoop bagger over je wordt uitgestrooid.
Ik vind je suggestie interessant, het stemt me tot nadenken. Wat mij betreft kan integratie niet vroeg genoeg beginnen……
Om misverstanden te voorkomen:
Het gaat hier níét om letterlijke adoptie en níét om het opleggen van een verplichting. Niemand hoeft een vluchteling in huis te nemen. Het is een voorstel waarin vrijwilligers (!) de mogelijkheid wordt geboden enkele uren per dag/week een vluchteling mee op pad te nemen. Iedereen die zich geroepen voelt, kan zich hier voor inzetten.
Voor mensen in de bijstand is het dus een extra mogelijkheid om te voldoen aan de tegenprestatie die door de participatiewet gevraagd wordt, inclusief een beloning voor de begeleider in de vorm van minder uren hoeven maken.
Ik snap dat werken en buitenlanders in Helmond niet geliefd zijn. Ik ben zelf ook een Helmonder en daar schaam ik me niet voor. Maar dat we ook al niet konden lezen wist ik niet en daar schaam ik me wel een beetje voor.
Beste Thomas,
Mooi dat je voor de vluchteling in de bres wil springen, ik hoop dat je vele vrijwilligers mag vinden.
Het gaat mij iets te ver om dit in te passen in de participatiewet. De participatiewet heeft nu al een flinke plank misgeslagen en de reparatie (plusminus 250 miljoen) hiervan werd tegengehouden door onder ander groen links. Ga je deze wet daar toch voor inzetten, dan zal de weerstand nog verder toenemen. Verder verbaas ik me erover dat het huidige vluchtelingenprobleem bijna volledig op Syrië wordt geschoven, IS wordt daar dan ook als hoofdzaak door jou genoemd. Begrijpelijk, maar de instroom van 2015 (en de jaren daarvoor) laat echt zien dat het merendeel uit andere landen dan Syrië komt (inclusief andere landen waar IS actief is).
“Het klagen over de luxe-problemen” wordt niet alleen gevoed door de media maar ook door instanties zoals vluchtelingenwerk. Jouw idee van adopteer een vluchteling, is immers niet nieuw, volgens mij spraken wij hier een week of zes geleden nog over. De weerstand is er vooral door het mislukken van de multiculturele samenleving. Blijven wegkijken van problemen of het niet benoemen hiervan geeft weerstand. Ik onthoud je dan ook zeker niet onderstaande citaat uit de handleiding van “gastgezin voor vluchteling”, dit is zeer zeker koren op de molen van de klagers over “luxe problemen”, maar laat wel zien waar de schoen wringt.
“De maaltijd kan het beste wat aansluiting bij de cultuur van uw vriend. Nederlandse pot zal in het algemeen niet worden gewaardeerd. Uit respect voor mensen met een moslimachtergrond en voor de duidelijkheid is het beste om iets met kip en (Basmati) rijst te maken.
Na afloop kan er weer iets te drinken (b.v. thee of cola) worden aangeboden en kun je proberen met elkaar in contact te komen met b.v. foto’s van uw familie/gezin enz.. Alcohol aanbieden is niet gewenst en daarmee ook respectvol om zelf geen alcohol te drinken.
Do’s en dont’s / tips:
•U hebt respect voor de ander als persoon
•Stel niet teveel (directe) vragen, uw vriend kan dan zelf bepalen wat hij met u wil delen
•U heeft niet een zielige vluchteling op bezoek, maar een man met een verhaal: mogelijke heftig en indrukwekkend. Maar zie hem als mens – gelijkwaardig, en kijk zo naar de ander.
•Vraag niet zelf naar de reden van de vlucht en het vluchtverhaal. Mogelijk hoort u het wel, maar vluchtelingen vinden het zeer onprettig om deze vragen steeds te horen.
•Vraag wel naar familie, werk, studie, vrienden, leefwereld, cultuur, enz.
•Neem zelf geen stelling in over politieke zaken. Je kunt er over spreken, maar sluit dan aan bij de ander (wees b.v. niet verbaasd als de ander negatief is over b.v. Amerika).
•De meeste moslims onder de vluchtelingen zijn ‘open-minded’, zeker zij die in contact willen komen met Nederlandse families. Ook in het vragen naar hun geloof en tradities, toon respect en luister vooral.
•Het is belangrijk om terughoudend te zijn in het man/vrouw contact. Een hand geven als vrouw kan eigenlijk altijd wel, maar verder lichaamscontact is ongewenst. Ook als vrouw alleen met de man in één ruimte verblijven zal als onprettig worden ervaren, zorg dat een man en evt. kinderen erbij zijn. Zorg in uw kleding dat het ‘gepast’ is (ook binnenshuis), dus geen galajurk of blote schouders” Einde citaat.
Thomas teurlings met het lezen van jou artikel is mij weer duidelijk geworden dat het hebben van zulke linkse denkwijze gelijk staat aan het hebben van geen hersenen. Mensen die deze denk wijze belijden staan niet met bijde benen in deze maatschappij en zijn blind voor het ontbreken van het welzijn van de hard werkende Nederlander. En zeker blind zijn voor het grote onrecht wat de onfortuinlijke Nederlander wordt aangedaan door de politiek ! Dus graag een paar hersenen adopteren netjes daar mee leren denken en er zijn voor de NEDERLANDER.
Zo lang de keuze vrijwillig is, is het prima en moet iedereen zelf weten wat ze doen. Maar ik denk niet dat er heel veel bijstandsmensen op zitten te wachten.
Maar misschien roept een titel die iets meer strookt met de intentie van het artikel wat minder felle reacties op. Want een vluchteling in huis nemen is toch flink andere koek dan een paar uurtjes er mee op stap gaan…
Het is een verkeerd uitgangspunt dat je mensen met een bijstand moet verplichten andere mensen te begeleiden die hoogst waarschijnlijk met PTSS te kampen hebben. Deze activiteiten moeten door professionals worden gedaan die situaties en emoties bij deze mensen kunnen inschatten. Een vluchteling bij de hand nemen voor een dagje uit heeft ook geen zin omdat communicatie een belangrijke factor, het merendeel van de vluchtelingen is de Nederlandse taal niet machtig of spreekt mondjesmaat de Engelse taal.
Een ander kritisch punt is dat het niet gaat om het verloochenen van de kernwaarden van de EU, waarover iedereen het wel eens is dat dit een elitair breisel is dat geen enkel daad bij woord voert als het er op aan komt.
Geen enkele oorlogsvluchteling heeft gekozen voor het conflict waardoor ze moesten vluchten. Niemand in onze samenleving heeft er voor gekozen dat het conflict in Syrië naar Europa moest komen, en niemand in de bijstand heeft ervoor gekozen om uitzichtloos economisch verdrukt en speelbal van de politiek te zijn. De politiek heeft het volk verloochend, zoals zo vaak!
De contributie van bovengenoemde auteur/politicus, duidt weer eens aan dat de politiek en de samenleving niet in dezelfde kamer verblijven. Om zo maar een stelling te positioneren en wachten of dit positief of negatief ontvangen wordt onderstreept nogmaals het gelijk dat ik nu weer ervaar. Zo kan je geen volksvertegenwoordiger zijn of een burgercommissie leiden.
T meest absurde wat ik recent gelezen heb. Ben benieuwd hoeveel hij zelf voor de vluchtelingen doet en ook de mensen die hier schrijven hoe goed dit idee is. Vast en zeker zelf ook vrijwilliger !!
@Renate op maandag 23 november 2015 om 12:05:
Klopt helemaal Renate, doe je mee?
Beste G.Ekkehenkie,
Dank voor de uitgebreide reactie. In eerste instantie had ik in het stuk meer opgenomen over de vluchtelingenstroom die niet alleen uit Syrië komt en ook over de opvang van bijvoorbeeld Libanon (1 op 3 inwoners) tegenover Europa (1 op 750 inwoners). Omwille van de lengte en leesbaarheid van het stuk heb ik dit echter achterwege gelaten.
Beste Hein,
Voor mij was ‘adopteer’ een vluchteling helder, maar ik begrijp inmiddels dat de titel niet bij iedereen goed valt en op voorhand negatieve reacties oproept. Punt van lering voor een volgende column.
Neem er zelf een stel, wij betalen jou salaris, dus dat staat gelijk aan bijstand.
Nou Thomas, voor mij hoef je helemaal geen column meer te schrijven. Lees de reacties maar eens goed na. Op een enkele uitzondering na, kun je het wel schudden!
Groen links, maar ook andere politieke “clubjes” zijn allang de realiteit uit het oog verloren!! Jammer voor ons land……………….
@Thomas Tuerlings op maandag 23 november 2015 om 12:37:
Cijfers voor Europa en cijfers voor Nederland heb je die ook?
Volgens UNHCR hebben we ongeveer 250.000 vluchtelingen in ons land: dan kom je op 1 op 64 (uitgaande van 16 miljoen mensen in NL) en de 60.000 verwachte vluchtelingen van dit jaar kom je op 1 op 266.
Ik zou zeggen werk aan de winkel dus voor groen links in Europa……. 🙂
Dus als we 450 vluchtelingen opnemen in oude Carolus, lopen we daar ook mee mee in de pas…… dat moet toch niet zo’n probleem zijn, daar voorheen ongeveer 1000 leerlingen daar zaten…….
Op de vlucht geslagen PVV-ers maken in Helmond meer kans op zo’n ‘adoptie’.
@G.Ekkehenkie op maandag 23 november 2015 om 13:31:
Ik heb die grove schatting gebaseerd op de gegevens uit rapporten van de UNHCR en Vluchtelingenwerk en een artikel van het Financieel Dagblad. Daarbij doel ik enkel op de vluchtelingen sinds IS in opkomst is, niet over de vluchtelingen die er al waren.
– http://www.unhcr.org/5592bd059.html (The sea route to Europe)
– http://goo.gl/L5uBWH (verkorte link naar rapport van Vluchtelingenwerk)
– http://fd.nl/economie-politiek/1121226/libanon-vangt-meer-vluchtelingen-op-dan-de-complete-eu
Kan je niet verwachten van iemand die in de bijstand zit. Die mensen hebben het al niet makkelijk en dan moeten ze zich ook nog om een vluchteling bekommeren??
Beste Thomas
Ga jezelf nuttig maken en leer die mensen om achteruit te roeien
Mijnheer Tuerlings wil mensen die aan de dwangarbeid worden gezet porren om er vrijwillig nog iets bij te doen.
“Zeg katoenplukker” zei de landheer, terwijl hij de neger een klap met de zweep gaf, “wil jij geheel vrijwillig ook even mijn hondje uitlaten?”
Een beetje ouwhoeren met een vluchteling met een bakkie thee, wat rondwandelen door Helmond en een keer een Nederlands tekstje vertalen naar Engels of Duits als mogelijke wettelijke tegenprestatie zien er dus veel niet zitten. Mij lijkt het tien keer leuker en relaxter dan bv rommel moeten opruimen langs de weg, in alle vroegte sneeuw en ijzel weghalen voor een gebouw of grond omspitten ergens in de bossen. Want dat zijn de andere mogelijkheden wat je als steuntrekker anders bv moet doen vanwege die nieuwe wet.
Rare mensen die steuntrekkers. Maar goed, ieder zijn ding. 🙂
Thomas, ik vind het een goed idee! Doen ze dat al ergens anders?
@Piet De Wilde op maandag 23 november 2015 om 17:45:
Dit is dus precies de intentie die ik hiermee had. Een extra mogelijkheid voor het op een prettigere manier invullen van de (helaas toch al) verplichte tegenprestatie. Zoals je zegt, door bijvoorbeeld een beetje te ouwehoeren en wat rond te wandelen. Jammer dat niet iedereen het zo interpreteert. Voor zover ik weet, is dit verder nog nergens geopperd.
Als je je moeder/vader/oma of wat dan ook in huis haalt om te verzorgen als ze dat niet meer zelf kan word je gekort… Bij een asielzoeker zeker niet ?! Hoezo discriminatie!
In eerste in instantie denk ik bij de kop: O nee hé, weer zo’n links gedrocht.
Maar na GOED lezen en de diverse toelichtingen van Thomas eigenlijk gewoon een goed idee.
Het is inspringen op een bestaande situatie. Zoals Piet De Wilde ook goed aan geeft.
Liever wandelen met een vluchteling dan werken voor je uitkering, dat moet Helmonders toch aanspreken.
@Helmonder in hart en ziel op dinsdag 24 november 2015 om 07:56:
In plaats van de invulling van dwangarbeid te verleggen kan beter die hele dwangarbeid in Nederland tot een einde gebracht worden. Dán ben je humaan bezig. En dan zijn er vast ook vrijwilligers genoeg die met een vluchteling willen gaan wandelen. Geheel vrijwillig.
Voor wie het betreft:
We laten de reactie van @Arve Omic hierboven over het nut en de noodzaak van de participatiewet staan, maar daarop verder reageren zien we als off-topic en verwijderen daarom.
De participatiewet is immers een landelijk thema waarover Lonneke Maráczi eerder deze maand al een column over de Helmondse invulling schreef.
Daarbij zorgt het door Thomas Tuerlings geopperde idee al voor voldoende stof tot nadenken, het daartussen door bespreken van een Nederlandse wet maakt het niet helderder (denken wij).
Beste Jennifer,
Het gaat in mijn column niet over letterlijk adopteren en het in huis halen van een vluchteling, misschien heeft de titel je op het verkeerde been gezet. En ik vind het ook ontzettend schandalig dat je gekort wordt als je je ouders of grootouders in huis haalt, maar daar gaat mijn column niet over. Ik doe enkel een voorstel hoe mensen met een bijstandsuitkering hun tegenprestatie, als ze dat willen, in kunnen vullen op een andere manier dan met vervelende klusjes. Dat ik het niet eens ben met het hele idee van een verplichte tegenprestatie is weer een ander verhaal, maar ook daar gaat het in deze column niet over. En het voorstel dat ik in deze column doe, om buddy van een vluchteling te worden, mag van mij ook per vandaag nog ingevoerd worden voor de ouderen!
Het is dus eigenlijk primair een buddy-vrijwilligersproject waarin secundair óók werklozen vrijwillig kunnen participeren. Prima, maar dan vind ik het niet handig dat de nadruk in de column op mensen in de bijstand wordt gelegd. Thomas Tuerlings heeft dat onderwerp zelf aangesneden, Weblog.
Het klopt dat het primair een buddy-vrijwilligersproject is.
In eerste instantie kwam ik op het idee, omdat tegenprestaties, die geen officieel betaald werk verdringen, schaars zijn. Hierdoor blijven eigenlijk vooral de minder plezierige ‘klusjes’ over. Een beetje babbelen met een vluchteling terwijl iemand met zo’n klusje bezig is, leek mij beter dan in je uppie moeten werken. Als de vluchteling dan ook nog mee helpt bij het klusje, zouden dubbele uren gemaakt kunnen worden, waarmee degene in de bijstand in de toekomst minder uren tegenprestatie hoeft te verrichten. Zodoende kwam ik er ook bij dat het buddy-schap op zichzelf wat mij betreft al als tegenprestatie zou mogen gelden, zonder dat daarbij nog verdere werkzaamheden verricht moeten worden. Als vervolgens iemand met een baan het ook leuk vindt om buddy te worden, is diegene daar helemaal vrij in. Het is niet uitsluitend voor mensen in de bijstand, maar, omdat het wel de doelen raakt van de participatiewet, mag het in mijn ogen voor iemand in de bijstand zeker als tegenprestatie gelden. Vandaar dus dat de nadruk ligt op mensen in de bijstand.
En voor vluchtelingen heb ik gekozen, omdat dat nu zo actueel is en er zoveel problemen mee zijn, maar dit buddy idee is in feite ook gewoon geschikt voor de meeste andere kwetsbare groepen in de samenleving.
Ik weet niet of ik om sommige reacties mezelf krom moet lachen of huilen.
Ironisch hoe hier zonder enig fatsoen ook maar wordt beweerd dat de schrijver geen hersens heeft, terwijl hij juist een zeer creatieve oplossing bedenkt waarbij alle betrokken partijen mogen profiteren. Nee, aan zulke onderbouwde reacties is duidelijk te zien dat deze personen duidelijk niet het geluk hebben gehad om mogen genieten van enige intelligentie. Haha, wat een debielen. Maar goed, verschil moet er zijn, hè?
@Thomas Tuerlings
Leuk idee zo’n buddy project, maar degenen die je in wil zetten staan wel onderaan de participatieladder. Voor de mensen in de bijstand die wat hoger op de ladder staan zijn er immers andere regelingen. Het is de vraag of dit nou de ideale mensen zijn om vluchtelingen te leren over onze cultuur? Niets ten nadele van de personen in kwestie, maar er is meestal wel een reden waarom ze in de bijstand zitten. Dat kan een laag IQ zijn, multiproblematiek, een crimineel verleden, onaangepast gedrag, laaggeletterdheid, ga zo maar door. Het is een beetje de lamme die de blinde helpt zeg maar. Met alle respect naar de mensen in kwestie, we kunnen immers niet allemaal hoogvliegers zijn.
Als je zoiets opzet, dan kun je de rollen denk ik beter omdraaien. De vluchteling in kwestie gaat dan een soort maatschappelijke stage draaien/vrijwilligerswerk doen in het kader van zijn integratie. Vluchtelingen hoeven namelijk helemaal niet “geadopteerd” te worden. Het zijn geen asielpuppies. Wat we wel moeten doen is de vluchteling uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen en zich in te zetten voor zijn nieuwe veilige thuishaven.
@Michiel van Geel op woensdag 25 november 2015 om 09:18:
En ik maar denken dat jij er juist zo op tegen was, bepaalde groepen een sticker op te plakken of te stigmatiseren.
Niet dus.
MvG Eddie
@Eddie
Ik waardeer iedereen als mens hoor. Alleen zijn sommige mensen misschien iets minder geschikt om bepaalde taken uit te voeren. Daar moet je realistisch in zijn. Natuurlijk heb je er een paar mensen tussen zitten die zo laag op de participatieladder staan die wel meer in hun mars hebben en meer kunnen, maar over het algemeen moet je toch met je eens zijn dat het mensen zijn die vooral zelf begeleiding nodig hebben en nog niet (afschuwelijke term) “in hun kracht staan”. Dat heeft niets met groepen of stickers te maken, want de beoordeling waar ze staan is in alle gevallen op persoonlijke basis gemaakt.
In een breder perspectief waarbij zo’n buddy project voor alle uitkeringsgerechtigden een optie zou zijn zou het weer wel prima kunnen. Als er dan mensen boven zichzelf (of in ieder geval wat men administratief van ze heeft aangegeven) uitstijgen dan juich ik dat alleen maar toe.
@Michiel van Geel op woensdag 25 november 2015 om 16:42:
Even off topic. Opvallend blijft dat je genoemde bijstandsoorzaken enkel zaken betreffen die in de persoon zelf gelegen zijn. Onvermeld blijven de op marktwerking geïnspireerde oorzaken aan werkgeverskant. Die vermaledijde flexibele contracten waar D66 zo gek op is om maar eens iets te noemen.
Zal niet zo bedoeld zijn, maar toch… Je zou mbt de betreffende passage zo maar kunnen zeggen het sociaal-economisch mens-en maatschappijbeeld van D66 nog nooit zo glashelder verwoord te hebben gezien.
Michiel van Geel laat zich wel vaker denigrerend en minachtend uit over mensen met een bijstandsuitkering. Daar staat hij trouwens niet alleen in. Wie werklozen minacht en wil uitbuiten heeft bij de hedendaagse rechtse wind al snel die wind in de zeilen.
@Fons
De participatiewet maakt (voor zover mij bekend) onderscheid op basis van de participatieladder. http://www.wijzernederland.nl/files/Uitleg_Participatieladder.pdf
De uitkeringsgerechtigden die een tegenprestatie naar vermogen moeten leveren zijn in Helmond beperkt tot de onderste treden van die ladder. Zoals je uit die PDF op kunt maken zijn de onderste drie treden zeer kwetsbaar. Die hebben zelf begeleiding nodig. Daarom ook de opmerking dat je het breder moet trekken om het project kans van slagen te geven. Overigens heb je gelijk dat er ook mensen tussen zitten die zichzelf uit teleurstelling teruggetrokken hebben van de arbeidsmarkt. Zoals een buurman een paar deuren verder het verwoordde: “Ik laat die mallemolen verder aan me voorbij gaan, ik heb genoeg gewerkt”.
Ik ben binnen D66 warm pleitbezorger van het verbeteren van de rechtspositie van flexwerkers en Steven van Weyenberg heeft gelukkig eenzelfde insteek. Zo wordt er gepleit voor persoonlijke scholingsbudgetten (onafhankelijk van de werkgever), inspraakmogelijkheden (o.a. lidmaatschap ondernemingsraad), dat soort dingen. Ik zie op mijn werk op dagelijkse basis hoe zwaar sommige flexwerkers het hebben qua zekerheid en financieel, dus het gaat mij wel degelijk aan het hart hoe de onderkant van de arbeidsmarkt functioneert. Ikzelf ben voorstander van meer verplichtingen voor werkgevers om ruimte te maken voor moeilijk plaatsbare personen en heb daar ook vaker voorstellen voor gedaan.
@Arve Omic
Ik denk dat je heel slecht opgelet hebt als je denkt dat ik mensen in de bijstand minacht. Dat ik me geen illusies maak over de kansen om mensen die in het “granieten bestand” van Helmond zitten te activeren is volgens mij alleen maar realistisch. Als daar simpele oplossingen waren, dan waren die allang gevonden.
@Michiel van Geel een vluchteling is idd geen asielpuppy maar een mens net als jij en ik. Maar wel een mens alleen in een vreemd land die zeker wel wat hulp en vriendschap kan gebruiken. Dat kan iedereen geven met het hart op de juiste plaats en dat heeft niks met je positie op de participatieladder te maken. Trouwens met de huidige hoge werkloosheid zijn en komen er steeds meer mensen in de bijstand. En de realiteit is ook dat de meeste ZZP’ers gedwongen ZZP’ers zijn. Ipv het ZZP’erschap te verheerlijken moet er gewerkt worden aan echte banen die lonen!
@Michiel van Geel en dit geldt zeker voor het doorgeslagen flexwerken !
weet je wat beter werkt,mensen die werken die moeten vluchtelingen in huis halen,kunnen ze smorgens vroeg mee opstaan meerijden naar het werk ,leren ze het verkeer hier,onderweg een cd erin met nederlandse les,meegaan op het werk,om leren gaan met collega’s en je baas ,en de kinderen kunnen dan mooi thuis blijven want anders is het huis toch leeg,heb je meteen kans op minder inbraken en word de verwarming toch nog enigszins gebruikt voor de mensen en niet voor een leeg huis,kunnen ze wat poetsen,mensen die een uitkering krijgen mogen nog niet eens de boodschappen doen voor een andere ,worden ze meteen gekort,of je zieke buurman helpen hup meteen gekort,waardeloze voorstellingen allemaal,net of mensen die een uitkering hebben zo blij zijn met de situatie waar geen vooruitzicht in is,vrijwillig mooi niet, je word verplicht,gedwongen,omgekeerde wereld hier.nog meer werkers uit het buitenland hier laten werken hoe groter de problemen worden.
@Michiel van Geel op woensdag 25 november 2015 om 09:18:
Ik schat zo in dat ik een van de eersten was die gisterochtend je reactie.las op dit onderwerp.
En hoewel ik normaal gesproken je reacties op De Weblog wel op prijs kan stellen, los van de vraag of ik het er mee eens ben, ben ik van mening dat je hier volledig uit de bocht vliegt.
Het maakt voor mij in één oogopslag duidelijk waarom wij zo nadrukkelijk verschillen in onze politieke voorkeur.
De reactie van mijn collega Lonneke spreekt al boekdelen en natuurlijk sluit ik daar voor de volle 100% bij aan. Het zal niet je bedoeling zijn geweest maar eigenlijk moet ik je dankbaar zijn dat je me er zo nadrukkelijk aan hebt herinnerd dat ik lid ben van een partij die trots is dat in haar beginselprogramma de uitgangspunten van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit de boventoon voeren. .Dat maakt wat mij betreft een heel, heel groot verschil!
@Lonneke Maraczi
Waar het mij om gaat is dat je niet exclusief moet leunen op die wat kwetsbaardere groepen voor zo’n buddy-project. Je moet er ook voor waken om mensen te overvragen. Goedbedoelde hulp zonder goede begeleiding kan soms meer kwaad doen dan goed. Ook al komt het nog uit zo’n goed hart.
Wat “echte banen” betreft: Het zou niet uit moeten maken wat voor type werkrelatie/contract je hebt. Het gaat niet om het vast houden aan vroeger, het gaat om gelijke rechten. De enige reden dat flex en (gedwongen) ZZP nu zo populair zijn bij werkgevers is dat ze een aantal risico’s (loon doorbetalen bij arbeidsongeschiktheid, lange procedures om slecht functionerende werknemers te ontslaan) daarmee kunnen vermijden. Als de rechten gelijk getrokken worden zijn vaste contracten goedkoper en zullen die weer de overhand krijgen. Als een markt, in dit geval de arbeidsmarkt niet naar behoren functioneert, dan moet je de spelregels aanpassen. Met hard roepen dat we “echt werk” terug willen kom je er niet.
@frans
Ik denk dat er geen partij in Nederland is die mensen hun waardigheid of gelijkwaardigheid wil ontnemen, noch propageert dat er geen solidariteit moet zijn met de mensen die het slechter getroffen hebben. Dat we van ons sociaal vangnet een Kafkaësk controlesysteem hebben gemaakt is wat dat betreft idioot. Ik denk dat we het meer eens zijn dan je denkt.
@Michiel van Geel Hoezo leunen op een kwetsbare groep? Als je je als vrijwilliger in wil zetten voor de vluchtelingen dan doe je dat omdat je betrokken bent. Dit zijn mensen van allerlei lagen in de bevolking. In Helmond willen wij zo ruim mogelijk omgaan met de (vreselijke) verplichte tegenprestatie en als mensen dan vrijwillig hun steentje bij willen bijdragen en om wat voor reden in de bijstand zitten dan ziet de gemeente dit als een “tegenprestatie”. En zo hoort het ook.
Het is zeker niet de bedoeling dat de gemeente gaat bepalen of mensen in de bijstand dit vrijwilligerswerk MOETEN doen en dit oplegt als tegenprestatie.
Ik heb de afgelopen dagen ontzettend veel vrijwilligers aan het werk gezien in de Veka die zich met hart en ziel inzetten.
Die na een shift eigenlijk liever willen blijven dan naar huis gaan. Dat bevestigd voor mij alleen maar dat als je je betrokken voelt bij de vluchtelingencrisis dit het mooiste vrijwilligerswerk is wat je kunt doen.
Voor wat betreft de flexibele arbeidsmarkt blijkt wel dat die ook niet echt bijdraagt aan de vermindering van de hoge werkloosheid. Het maakt de werknemer alleen maar steeds kwetsbaarder en geeft de werkgevers steeds meer macht. De meeste mensen willen helemaal niet flexibel zijn maar willen vastigheid. Tijdelijke contracten die nooit een vast contract gaan worden daar zit niemand op te wachten! Werkgevers maken er misbruik van en dat de regels moeten veranderen is gewoon een neoliberaal verhaal waarbij de werkgevers alle vrijheid krijgen om hun werknemers uit te buiten. Het creëren van echte banen met een fatsoenlijk loon is dan ook niet alleen roepen want dat is gewoon mogelijk als werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen en niet alleen bezig zijn met hun eigen gewin.
@Lonneke Maraczi
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-63505.html
Uit de verordening is duidelijk op te maken dat de tegenprestatie naar vermogen bedoeld is om mensen die op sport 1 t/m 3 van de participatieladder staan te stimuleren om naar vrijwilligerswerk of betaald werk door te groeien. Dat is dus die kwetsbare groep waar ik het over heb, niet over iedereen die in de bijstand zit.
Ter herinnering:
Niveau 1 = Geïsoleerd
Niveau 2 = Contacten buitenshuis
Niveau 3 = Deelname aan activiteiten in georganiseerd verband
Dit zijn mensen die het lastig vinden om naar buiten te treden of structuur in hun leven aan te brengen. Ik verwacht niet dat dat de mensen zijn die je bij de Veka bent tegengekomen. Zou wel mooi zijn als er een paar die drempel genomen hebben en daarmee een mooie stap gemaakt hebben overigens.
Wat betreft “macht” van de werkgevers, dat is volledig afhankelijk van vraag en aanbod. In de ICT zijn een hoop ZZPers die bakken met geld verdienen omdat ze unieke vaardigheden bezitten. Het beste middel tegen die macht is dan ook een combinatie van scholing en een goed sociaal vangnet, zodat mensen alternatieven hebben en “voor jou tien anderen” niet meer opgaat.
Na ruim 18 jaar ondernemerschap in Helmond, altijd met vast personeel, meerdere scholieren in interne opleiding en ook zzp-ers in dienst kan ik verzekeren dat de risico’s als loon doorbetalen bij arbeidsongeschiktheid, lange procedures om slecht functionerende werknemers te ontslaan echt niet de enige redenen zijn om te kiezen voor flex werkers en gedwongen zzp-ers.
Er zijn talloze ondernemers die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als leidraad zien voor hun bedrijf en daarmee hun maatschappelijk steen bijdragen aan creëren van werkgelegenheid. Goed ondernemerschap gaat namelijk over investeren in mensen!
Dit soort ondernemer beseft dat zijn personeel een eigen leven en thuis heeft, hij daarvoor de maatschappelijke verantwoording draagt en weet dat zijn personeel alleen dan goed werk kan verrichten als hij vooral de menselijke kant niet uit het oog verliest. Investeren in het welzijn van je mensen is zelfs zo belangrijk dat een onderneming maar ook elke andere organisatie daarmee valt of staat.
Tevreden werknemers zijn immers goede werknemers en hebben hart voor de zaak.
Michiel,
De “macht van de werkgevers” zoals u beschrijft is niet te breken of in te dammen met “middelen” als scholing en een goed sociaal vangnet. Ondernemers maken zelf uit hoe en met wie zij hun brood verdienen.
Belangrijk is om hen goed te faciliteren, adviseren en begeleiden inzake het aannemen van mensen met een uitkering.
Evenzo is het belangrijk om beginnend ondernemerschap (vanuit een uitkeringspositie) te faciliteren met het oog op creëren van extra werkgelegenheid en als inzet tegen winkelleegstand. Gedwongen ondernemerschap (als u wil, gedwongen zzp) krijgt dan een veel betere kans van slagen.
@Michiel van Geel op donderdag 26 november 2015 om 12:48:
Nu doet u het weer!
“Dit zijn mensen die het lastig vinden om naar buiten te treden of structuur in hun leven aan te brengen.”
Dat soort stigmatiseringen zijn de oorzaak en de (onterechte) rechtvaardiging van het door u genoemde “Kafkaësk controlesysteem”.
@Arve Omic op vrijdag 27 november 2015 om 12:54:
De P-wet sluit niet aan op de werkelijkheid. Wat dat betreft hebben jij en Michiel allebei een punt. Goed dat er mensen zoals Thomas zijn, die in het belang van iedereen creatieve oplossingen zoeken voor de problemen die de landelijke overheid op het bordje van de gemeentepolitiek legt.
@Michiel van Geel op woensdag 25 november 2015 om 09:18:
Wat je doet is een groep mensen stigmatiseren en wegzetten, in je eigen woorden: ” Dat kan een laag IQ zijn, multiproblematiek, een crimineel verleden, onaangepast gedrag, laaggeletterdheid, ga zo maar door.”
Onder die noemer plaats je mensen die in een bijstandsuitkering zitten.
( Ik hoop niet dat je je baan snel verliest tegen je schuld, want binnen no time zit OOK jij in een dergelijke situatie!
Wat Pechthold verwijt aan b.v. een Wilders dat hij mensen wegzet als groep c.q. over één kam scheert, doe jij precies hetzelfde alleen betreft het een andere groep. Maar dat jij en een Pechthold al langer buiten de werkelijkheid staan was al duidelijk.
Echter voor je eerdere posting zou ik me diep en diep schamen als ik jou was.
@Arve Omic op vrijdag 27 november 2015 om 12:54:
Hou nou toch op met dat gezanik. Toon van het debat discussie? Het gaat toch over de inhoud? Michiel heeft duidelijk uitgelegd wat hij bedoeld heeft. Dat is gewoon heldere taal. Of ben je jouw eigen stigmatiseringen van je eigen commentaren vergeten? mooi voorbeeld: https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/tuerlings-adopteer-een-vluchteling/#comment-178760
Dat is toch ook een stigma plakken op iedereen die in uw ogen niet genoeg links denkt? loopt toch ook niemand over te zeiken?
@Michiel heldere taal. Geen laffe d66 praat, maar een mooi verwoorde mening. (desondanks ben ik het niet met je eens, maar mag zeker gezegd worden) 🙂
Mannenbroeders, dank voor jullie bijdragen. We mogen weliswaar van mening verschillen, maar wat een inhoudelijke en goede reacties. Thomas, doe er je voordeel mee!
@Thomas
Titel van je column een beetje ongelukkig, maar dat heb je wat mij betreft al hersteld door je verdere reacties!
Je moet mensen leren kennen, dat kan alleen door in persoonlijk contact te komen op wat voor manier dan ook.
Neem dat manneke van 11 jaar uit Aleppo mee naar een dagje Efteling, neem die voetbalfanaat uit Bagdad mee naar Helmond Sport of PSV als je het kunt permitteren.
Huur samen een fiets en fiets langs het Eindhovens Kanaal richting Eindhoven.
Laat ze onze Stad zien!!
Neem ze mee naar het havenpleintje voor een kop koffie!
Echter….wil je daarbij mensen inzetten die in de bijstand zitten en die dat VRIJWILLIG willen doen, betaal dan ook dat kopje kofiie of dat intree kaartje beide als gemeente!
Wat denk je van taalcoaches die beschikbaar kunnen zijn om mensen op weg te helpen!!
Maar buiten de hulp die je deze mensen kunt bieden, kun en mag je helaas je ogen niet sluiten voor de kwaadwilligen die de stroom met zich meebrengt.
En dat wordt volgens mij door de linkse partijen (GL, PvDA, SP en ook D66) zwaar onderschat.
@G.Ekkehenkie op vrijdag 27 november 2015 om 17:46:
Vanuit de door rechtse politiek ingevoerde Participatiewet worden werklozen gestigmatiseerd en uitgebuit. Dat is door mij geen stigmatisering van stemmers op rechtse politiek maar een gegeven. Daarom stel ik dat wie zich minachtend over werklozen wil uitlaten en hen wil uitbuiten de rechtse wind in de zeilen heeft; de Participatiewet (en de talloze treitertrajecten ingezet door de lokale rechtse politiek).
@Arve Omic op vrijdag 27 november 2015 om 19:49:
Dit bedoel ik dus. Je kan niet simpel stellen dat dat een gegeven is. Lang geleden dat ik zo’n bout-argument heb gezien. Dat is alleen om dat jij dat vindt. Of noem jij de partij-van-de-afbreuk rechts? PVV en 50+ noem ik rechts en die stemden juist tegen…..
Volgens mij stigmatiseert Michiel niemand, maar is hij gewoon helder….. En hij gebruikt juist de argumenten die glashard door de door jou opgehemelde “linkse” partijen worden benoemd. De rode website van de partij van de arbeid zal je doen verbazen. Misschien zou je eens wat vaker de bijdragen van Lonneke (SP dus links, om maar eens een mooi stigma neer te zetten 🙂 ) moeten lezen op dit weblog, zij zegt regelmatig verstandige dingen. Ook over dit onderwerp, had ze enkele prima bijdragen.
Alles wat niet in het straatje van de ” linkse, sociale, gutmensch” past, is gewoon niet af te schuiven op de “wat rechtser denkende mens”. 🙂
@G.Ekkehenkie op zaterdag 28 november 2015 om 14:07:
Rechtse politiek staat voor liberalisme en individuele verantwoordelijkheid. Linkse politiek staat voor socialisme en gezamenlijke verantwoordelijkheid. De PvdA profileerde zich tijdens de verkiezingscampagne inderdaad als sociaal en links. Echter in samenwerking met de VVD geeft de PvdA uitvoering aan rechts beleid. Dit in ieder geval op het gebied van de sociale zekerheid en gezondheidszorg waar de veranderingen gericht zijn op meer individuele verantwoordelijkheid. De beweging van een verzorgingsstaat (gezamenlijke verantwoordelijkheid) naar een participatiemaatschappij (individuele verantwoordelijkheid) is een liberalistische en rechts beweging, en zeker geen socialistische en linkse beweging.
Wanneer mensen nu door omstandigheden die buiten henzelf liggen in de bijstand geraken dan is een rechtse beweging op het gebied van sociale zekerheid alleen te rechtvaardigen door individuen in de bijstand te stigmatiseren. Dit is wat Michiel van Geel als rechts politicus doet. Hij stigmatiseert mensen in de bijstand alsof zij niet helemaal in orde zouden zijn. Dat soort stigmatiseringen gaan dan gelden als (onterechte) rechtvaardiging van rechtse bewegingen naar een Kafkaësk controlesysteem.
Door bovenstaand verhaal stigmatiseer ik niemand maar leg ik juist uit hoe stigmatisering van individuen deel uit maakt van een rechts systeem om de gestigmatiseerde groep te bestraffen. Dat linkse politiek zijn eigen valkuilen heeft is ook waar, maar dat is in het licht van van Geels stigmatiseringen en de rechtse beweging van een verzorgingsstaat naar een participatiemaatschappij hier niet aan de orde.
@Arve Omic
“Rechtse politiek staat voor liberalisme en individuele verantwoordelijkheid. Linkse politiek staat voor socialisme en gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Voor mij was het feit dat D66 zichzelf het label “sociaal-liberaal” toedichtte juist een bevestiging dat ik na mijn zoektocht goed geland was qua keuze. Mensen altijd als individu behandelen en tegemoet treden, maar tegelijkertijd wel oog hebben voor mensen die het minder getroffen hebben. Bijstandsgerechtigden zijn niet zielig, maar wel vaker kwetsbaar. Als je ze overvraagt helpt ze dat niet om zichzelf aan de haren uit het moeras te trekken, hun kracht te vinden, zo je wil.
Waar het op neer komt is dat we in Nederland met onze focus op arbeidsproductiviteit iedereen die niet mee kan komen opzij zetten. Als je de samenleving als optelsom ziet van alle inspanningen die mensen maken om welvaart en welzijn te creëren, dan is het eeuwig zonde dat we al die menskracht niet ten goede aanwenden. Dat is ook een van de voornaamste redenen waarom ik voorzichtig positief was over de ontwikkeling naar een participatiemaatschappij en het decentraliseren dat ermee gepaard ging. Idealiter is het namelijk de opmaat naar afschaffen van het geldverslindende mensonterende controlesysteem, omdat met het leveren van een afdoende tegenprestatie al voldoende inspanning is verricht.
Het gaat om de omslag van wat mensen “moeten” naar wat mensen “kunnen”. En daarbij zul je dan wel moeten vaststellen hoe goed mensen in staat zijn om iets bij te dragen. Daar komt dus die participatieladder en een stuk begeleiding om de hoek kijken. Dat vind ik nog altijd een stuk socialer dan om mensen in het granieten bestand maar aan hun lot over te laten door ze vrij te stellen van elke verplichting. En nogmaals, vooral nu met de crisis is het gedeelte van de bijstandsgerechtigden die in die onderste drie treden zitten kleiner dan ooit. Maar het is ook gebleken dat langdurig in de bijstand zitten niet motiveert, waardoor mensen zich juist terug gaan trekken. Juist voor de mensen in de derde (begeleid/tegenprestatie) en vierde (regulier vrijwilligerswerk) zou het idee van Thomas dus meerwaarde hebben.
Wat een eindeloze (weken) lange discussie. En niets van dat alles heeft hout gesneden………………
@Twan Peters op zondag 29 november 2015 om 23:44:
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw Wildersdenkbeelden in Helmond weinig hout hebben gesneden. Man, man wat ben je toch een vreselijke zeurkous.
Dank je wel Els,
Dat is precies waarom ik hier aanwezig ben, om te zeuren. Ben blij met je compliment……………………………………Lees nu de hele pagina nog maar een keer goed! door en zeg mij dan wat de toegevoegde waarde van dit alles is.
De zoveelste Groen Links idioot als je zo graag vluchtelingen helpt verhuis dan naar Afrika
Groen Links dat was toch de partij van Femke Valsema die haar kinderen niet op een zwarte school wou.Met het argument met mijn kinderen geen multiculturele experimenten.En ook de partij van Wijnand Duyvenkak je weet wel die semi terrorist.Dus dit past daar wel in partij van een zooitje gekken.
@Marja Konings van Dooren op maandag 23 november 2015 om 11:45:
Taalcursus Nederlands iets voor jou?
@Thomas Tuerlings op maandag 23 november 2015 om 11:33:
Ik vind het een goed initiatief om vluchtelingen en mensen uit een andere kultuur te helpen zodat ze zich beter thuis gaan voelen in onze maatschappij,ik doe al jaren vrijwilligers werk als taalcoach/taalmaatje voor anders talige en als je dan ziet hoe vrolijk en blij deze mensen worden als ze het Nederlands beter begrijpen zodat ze niet meer bang zijn om zelf boodschappen te gaan halen dat doet me goed dan. Je zal zelf maar een vluchteling zijn dan wil je toch ook geholpen worden.
Als je dan toch bijstandsgerechtigden iets wil laten doen laat ze dan de eenzame oudjes wegwijs maken in helmond en met die mensen gaan wandelen die ons land opgebouwd hebben, maar laat vooral geen gelukszoeker wegwijs maken het is toch immers niet de bedoeling dat de stromen vluchtelingen die nu komen hier permanent kunnen verblijven ik veronderstel dat als de oorlog in syrie bijv. voorbij is dat deze mensen dan weer terug gaan om hun land op te bouwen. komt bij dat de zogenaamde asiel lees gelukszoekers uit afrika al zowiezo geen wegwijs gemaakt hoeven te worden die lopen immers bij het azc al met een iphone rond om de rest van de familie op te bellen van kom maar naar hier.
@hans op dinsdag 1 december 2015 om 22:01:
zo is het, zolang ze zelf er maar niet mee geconfronteerd worden vinden ze alles goed…achterlijk zooitje linkse rakkers die hier de potentiele terroristen door de strot wil duwen, laat anders de vele bijstandsgerechtigde moslim broeders met die gasten aan de wandel slaan kunnen ze ook geen oudjes meer lastigvallen en sla je 2 vliegen in 1 klap
@Els op maandag 30 november 2015 om 11:07:
wij willen het erfgoed wat onze voorouders met hard werken verdiend hebben niet verkwanselen aan een of andere gelukszoeker die daar gebruik van wil maken. Nederland moet eerst de problemen die ze heeft met de medische zorg en ouderen zorg maar eerst eens oplossen alvorens gedacht kan worden aan het intensief helpen van anderen.
@bezorgde helmonder op woensdag 2 december 2015 om 11:38:
Goed luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=Im5RWZif5lo
Hoorde net van een vriend dat het nu ook op Omroep Brabant was http://www.omroepbrabant.nl/?news/2404891203/Idee+van+Helmondse+politicus+voor+mensen+in+de+bijstand+%E2%80%98adopteer%E2%80%99+een+vluchteling+.aspx
Die vriend doet in zijn gemeente ook wat in de politiek en die ging het ook bij zijn partij voorstellen. 🙂 Goed van je Thomas dat je als nieuweling denk ik, zulke ideeën hebt om het fijner te maken in Helmond. Ga zo door!
@Frans op woensdag 2 december 2015 om 12:12:
ja en ik wil best vrijwillig met wat ouderen of zieken gaan wandelen of dingen gaan doen maar ik ga me dus niet inzetten voor gelukszoekers die hier onze welvaartsstaat komen uitmelken.
en die linkse rakker die dat voorstelde die moet gewoon uit de politiek gaan en een opvang voor asielzoekers gaan beginnen heeft hij ook gelijk een nuttige dagbesteding want politiek dat is niet zo goed voor hem
Op omroep brabant wordt idee wel wat beter uitgelegd, maar net zo’n rare reacties.
@Thomas Tuerlings op dinsdag 24 november 2015 om 17:44:
Doe maar eerst eens iets voor de zieke/oudere Nederlander die alleen, de hele dag in een vieze luier,zit te wachten op een praatje!!!!!! Dit zijn mensen die Nederland gebouwd hebben.
Maar nee er is alleen oog voor de”zielige” vluchteling,met zielige verhalen en dode kinderen word alle aandacht toegetrokken naar huisvesting van, en zo snel mogelijk alles regelen voor deze groep!!!!!! GVD
Deze jonge politicus moet eerst maar eens droog worden achter de oortjes,en dan eens rondkijken in de uitpuilende bejaarden en verzorgingshuizen,waar ook mensen zitten die een buddy nodig hebben!!!!!! Doe daar eerst eens iets aan…..Snotbel……..
@ties op vrijdag 4 december 2015 om 10:28:
Heerlijk, dat hersenwaaien. Zo breng je elkaar op nieuwe ideeën om samen de wereld een stukje mooier te maken. Vooral als je het positief brengt kan dat mensen stimuleren daadwerkelijk met die ideeën aan de slag te gaan.
@Sander Lam op vrijdag 4 december 2015 om 11:19:
En met wegkijken, bagatelliseren en vooral niet benoemen als het niet in het linkse gutmensch straatje past, kom je veel verder…… Want toon is immers belangrijker dan de inhoud, toch?
@G.Ekkehenkie op maandag 23 november 2015 om 11:44:
Grapje zeker??
@ties op vrijdag 4 december 2015 om 10:28:
Goed idee, maar het idee is wel al tien dagen oud. Ene Thomas Tuerlings schreef dat ook al op dinsdag 24 november:
“En het voorstel dat ik in deze column doe, om buddy van een vluchteling te worden, mag van mij ook per vandaag nog ingevoerd worden voor de ouderen!”
Idee voor jou Ties, even teruglezen en daarna even snel je excuus aanbieden na jouw rare reactie vanochtend. Ik ben benieuwd of je jouw fout inziet.
@G.Ekkehenkie op vrijdag 4 december 2015 om 13:19:
Toon en inhoud zijn allebei belangrijk.
Vind je dat ik mij schuldig maak aan wegkijken, bagatelliseren en vooral niet benoemen? Geef dan a.j.b. een voorbeeld, dan kan ik ervan leren.
En vind je mij een linkse gutmensch? Vertel me dan a.j.b. waar je die mening op baseert en, nog belangrijker, wat je er precies mee bedoelt.
@G.Ekkehenkie op vrijdag 4 december 2015 om 13:19:
“Toon is belangrijker dan de inhoud”. Heb je het nou over die beroemde “daar moet een piemel in zangvereniging” van je?
@ties op vrijdag 4 december 2015 om 10:28:
Zoals Jan in de reactie direct boven deze reactie al aangeeft: “Het voorstel dat ik in deze column doe, om buddy van een vluchteling te worden, mag van mij ook per vandaag nog ingevoerd worden voor de ouderen!” – Thomas Tuerlings, dinsdag 24 november.
De gedachte achter politieke columns op deze weblog is dat ze over Helmond gaan, redelijk actueel zijn en bij voorkeur niet te lang (dan lezen namelijk nóg minder mensen verder dan enkel de titel). Ik wil in mijn volgende column gerust een complete uiteenzetting geven van hoe ik Helmond zie, waarbij ik in ga op álle Helmondse thema’s inclusief de struikelblokken en de zaken waar Helmond in uitblinkt, maar dan moet ik daarbij ook uitgebreid in gaan op hoe ik Nederland zie, omdat landelijk beleid sterk bepalend is voor lokaal beleid. En dat is niet de bedoeling van deze weblog.
Dat een doelgroep of probleem niet genoemd wordt in een column van 600 woorden over een zeer specifiek thema, wil niet zeggen dat die doelgroep of dat probleem niet bestaat.
@ties op vrijdag 4 december 2015 om 14:34:
Cynisme inderdaad. Ook jij hebt een punt in de discussie, dat gaf ik middels een klein links rechts grapje aan.
@Huub op vrijdag 4 december 2015 om 15:33:
Jouw reactie bevestigt mijn cynisme. Waar kun jij vinden dat ik bij een dergelijke zandgroep hoor? Bovendien toon je aan dat je niet aan een boom hoeft te hangen om eikel te zijn. 🙂
Wat een onzin, bijstandtrekkers een vluchteling opnemen.. krijgt de bijstandtrekker dan extra betaald, of geeft de vluchteling zijn daggeld af aan de bijstandtrekker?? Wordt de bijstandtrekker niet via het >opgelegdeopgelegde< criminele BTW-systeem van de bijstandtrekker…
Groenlinks is blind voor de waarheid en compleet gestoord.
Ik ga uberhaupt geen tegenprestatie leveren in een land waar de politici de oorzaak van de crisis niet aanpakken namelijk fractionair bankieren en het nauwelijks belasten van multinationals. Ik ben geen slaaf van bv nederland!
@Joke op woensdag 2 december 2015 om 07:48:
Ik bepaal zelf wel wat ik doe.
@idio op maandag 14 december 2015 om 11:59:
“Groenlinks is blind voor de waarheid en compleet gestoord.” en “Ik ga uberhaupt geen tegenprestatie leveren in een land waar de politici de oorzaak van de crisis niet aanpakken namelijk fractionair bankieren en het nauwelijks belasten van multinationals. Ik ben geen slaaf van bv nederland!”
Toevallig is GroenLinks wel de partij die zich het meest inzet voor het belasten van multinationals en iets wil veranderen aan het huidige belachelijke bankwezen…
Goed idee Thomas! Komt het ook tot uitvoering denk je? Heb je al een beetje gepolst?
Wat een reuze idee, lekker terug naar het communisme.
En wat hebben we in dit kikkerland toch een goeie scholen en studenten met briljante ideetjes, heel communistisch allemaal.
We zullen de vluchtelingen hartelijk welkom heten en hun achtergebleven familie ook uitnodigen naar Nederland. Dan zijn er meer mensen gelukkig.
Dank jullie wel groen links en geef ons alstublieft een groen elektrisch rijdend Trabantje. Die schenken we dan aan de vluchtelingen. Om te laten zien wat een goede communisten we zijn.